Nuorten aikuisten digihyvinvoinnin ja digiosallisuuden edistäminen
Lindfors, Viivi; Tukia, Suvi-Anna (2023)
Lindfors, Viivi
Tukia, Suvi-Anna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034683
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202304034683
Tiivistelmä
Digihyvinvointi on kokonaisvaltaista hyvinvointia digitaalisten palveluiden ja digilaitteiden sisältämässä maailmassa. Digitaalisen teknologian ja eri medioiden ympärille rakentuvalla osallisuuden kulttuurilla on merkittävä rooli nuorten yleisessä hyvinvoinnissa. Digiosallisuudella tarkoitetaan osallistumista digitaaliseen yhteiskuntaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää 18–29-vuotiaiden digihyvinvointia ja digiosallisuutta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää 18–29-vuotiaiden kanssa työskentelevien ammattilaisten kokemuksia nuorten aikuisten digihyvinvoinnin ja digiosallisuuden edistämisestä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla nuorten aikuisten digihyvinvointia ja digiosallisuutta voidaan edistää. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hallinnoiman NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hankkeen kanssa.
Tutkimuksen menetelmällinen lähestymistapa oli kvantitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella. Toinen kysely oli suunnattu 18–29-¬vuotiaille ja toinen heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Molempiin kyselyihin vastaaminen tapahtui anonyymisti. Nuorten aikuisten kyselyn vastaajamäärä oli 33 nuorta aikuista ja ammattilaisten kyselyn vastaajamäärä oli 30 ammattilaista. Kyselyt toteutettiin syksyllä 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin kuvailevan tilastoanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella nuoret aikuiset osasivat käyttää digilaitteita riittävän hyvin. Yleisesti nuorten aikuisten medialukutaidon osaaminen oli hyvällä tasolla, mutta omaan terveyteen liittyvän tiedon etsimisen ja soveltamisen taidot eivät olleet kehittyneet samassa suhteessa. Digihyvinvoinnin ja digiosallisuuden edistäminen monipuolisesti erilaisia digitaalisia toimintatapoja käyttäen oli olennainen osa nuorten aikuisten kanssa työskentelevien ammattilaisten työtä. Molempien kyselyiden perusteella voitiin todeta, että nuorten aikuisten liiallinen ajankäyttö digilaitteiden parissa haittasi keskittymistä muihin asioihin.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja kehittää 18–29-vuotiaiden digihyvinvointia ja digiosallisuutta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää 18–29-vuotiaiden kanssa työskentelevien ammattilaisten kokemuksia nuorten aikuisten digihyvinvoinnin ja digiosallisuuden edistämisestä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla nuorten aikuisten digihyvinvointia ja digiosallisuutta voidaan edistää. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun hallinnoiman NOUSU – Nuorten työllisyys nousuun Kouvolassa -hankkeen kanssa.
Tutkimuksen menetelmällinen lähestymistapa oli kvantitatiivinen. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella sähköisellä Webropol-kyselylomakkeella. Toinen kysely oli suunnattu 18–29-¬vuotiaille ja toinen heidän kanssaan työskenteleville ammattilaisille. Molempiin kyselyihin vastaaminen tapahtui anonyymisti. Nuorten aikuisten kyselyn vastaajamäärä oli 33 nuorta aikuista ja ammattilaisten kyselyn vastaajamäärä oli 30 ammattilaista. Kyselyt toteutettiin syksyllä 2022. Tutkimusaineisto analysoitiin kuvailevan tilastoanalyysin avulla.
Tutkimustulosten perusteella nuoret aikuiset osasivat käyttää digilaitteita riittävän hyvin. Yleisesti nuorten aikuisten medialukutaidon osaaminen oli hyvällä tasolla, mutta omaan terveyteen liittyvän tiedon etsimisen ja soveltamisen taidot eivät olleet kehittyneet samassa suhteessa. Digihyvinvoinnin ja digiosallisuuden edistäminen monipuolisesti erilaisia digitaalisia toimintatapoja käyttäen oli olennainen osa nuorten aikuisten kanssa työskentelevien ammattilaisten työtä. Molempien kyselyiden perusteella voitiin todeta, että nuorten aikuisten liiallinen ajankäyttö digilaitteiden parissa haittasi keskittymistä muihin asioihin.