Riihimäen terveysneuvontapiste Pumpun kehittäminen
Palmunen, Minna; Sammatti, Jenni (2023)
Palmunen, Minna
Sammatti, Jenni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304470
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303304470
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellinen kehittämistyön tavoitteena oli saada asiakaslähtöisempi terveysneuvontapiste, joka palvelee asiakkaitaan entistä paremmin ja on organisaation näkökulmasta kustannustehokkaampi. Työn aihe on lähtöisin työelämästä, sillä Riihimäen terveyspalveluissa on havaittu tarve saada perusteltua tietoa terveysneuvontapisteen toiminnasta ja haasteista. Pumpun käyttöaste on ollut liian alhainen, jotta toimintaa kannattaisi nykymuodossaan jatkaa.
Kehittämistyö on laadullinen ja aineiston kerääminen tapahtui tutustumalla kirjallisuuteen, benchmarkkauksella, asiakashaastatteluilla sekä kahden yhteiskehittämisen työpajan kautta. Lähestymistapana kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilua. Työpajoihin valittiin soveltuvia palvelumuotoilun menetelmiä: empatiakartta persoonakortein, arvolupauskartta sekä Service Logic Business Model Canvas, joiden avulla pyrittiin tarkastelemaan Pumpun palveluja käyttäjien näkökulmasta.
Aineiston tulokset ryhmiteltiin haastattelujen osalta unelmien terveysneuvontapisteen sijainnin, palveluiden, henkilökunnan ja tiedotuksen mukaan. Työpajojen tulokset esiteltiin menetelmäperusteisesti. Tärkeimpinä tuloksina saatiin selville asiakkaiden toiveita terveysneuvontapisteeseen liittyen ja kehittämiskohteita, joihin tulisi kiinnittää huomiota jatkossa. Pumppuun toivottiin tartuntatautitestauksia, rokotuksia, laajempaa aukioloaikaa, ruokaa ja kodikkuutta sekä parempaa tiedottamista. Tärkeänä pidettiin myös työntekijöiden pysyvyyttä sekä heidän motivaatiotaan ja tuomitsematonta asennetta.
Kehittämistyö on laadullinen ja aineiston kerääminen tapahtui tutustumalla kirjallisuuteen, benchmarkkauksella, asiakashaastatteluilla sekä kahden yhteiskehittämisen työpajan kautta. Lähestymistapana kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilua. Työpajoihin valittiin soveltuvia palvelumuotoilun menetelmiä: empatiakartta persoonakortein, arvolupauskartta sekä Service Logic Business Model Canvas, joiden avulla pyrittiin tarkastelemaan Pumpun palveluja käyttäjien näkökulmasta.
Aineiston tulokset ryhmiteltiin haastattelujen osalta unelmien terveysneuvontapisteen sijainnin, palveluiden, henkilökunnan ja tiedotuksen mukaan. Työpajojen tulokset esiteltiin menetelmäperusteisesti. Tärkeimpinä tuloksina saatiin selville asiakkaiden toiveita terveysneuvontapisteeseen liittyen ja kehittämiskohteita, joihin tulisi kiinnittää huomiota jatkossa. Pumppuun toivottiin tartuntatautitestauksia, rokotuksia, laajempaa aukioloaikaa, ruokaa ja kodikkuutta sekä parempaa tiedottamista. Tärkeänä pidettiin myös työntekijöiden pysyvyyttä sekä heidän motivaatiotaan ja tuomitsematonta asennetta.