Liikehallinnan ja lihaskunnon edistäminen Kesämäen yläkoulun urheiluluokkalaisilla
Forsell, Nea; Virjala, Annika (2022)
Forsell, Nea
Virjala, Annika
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303012919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303012919
Tiivistelmä
Lasten ja nuorten toimintakyvyssä on jo vuosia näkynyt istuvan elämäntavan ja yksipuolisen liikunnan vaikutukset. Viime vuosien aikana perusopetuksen oppilaille tarkoitetun fyysisen toimintakyvyn valtakunnallisen mittaus- ja palautejärjestelmän Move!:n tuloksissa ollaan havaittu tulosten heikentymistä etenkin kestävyydessä ja keskivartalon lihasvoimassa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kesämäen yläkoulun 8. luokan fyysistä toimintakykyä painottaen kehon liikkuvuutta, lihasvoimaa ja kykyä palautua. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kesämäen yläkoulun liikunnanopettajan kanssa. Mittareina käytettiin Move! -mittaria ja Google Forms –palvelulla luotua kyselylomaketta. Oppilaat jaettiin koe- ja kontrolliryhmiin. Koeryhmä suoritti 8 viikon interventiojakson, jossa painotettiin liikehallintaa, keskivartalon hallintaa ja lihasvoimaa.
Tutkimustuloksista vauhditon 5-loikka, ylävartalon kohotus ja etunojapunnerrus analysoitiin IBM SPSS Statistics 26- ohjelmalla. Alku- ja loppumittausten välisessä vertailussa koeryhmän (n=7) ja kontrolliryhmän (n=6) tuloksissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitseviä eroja näissä kolmessa liikkeessä. Saaduista tuloksista havaittiin, että 8 viikon interventiojaksolla ei ollut tilastollisesti merkitseviä vaikutuksia näihin osa-alueisiin. Move! -mittariston liikkuvuusosio ja lisätesteiksi valitut yhden jalan kyykky ja lantionnosto analysoitiin laadullisin menetelmin. Liikkeen laatua tarkastellessa huomattavaa parannusta oli kuitenkin havaittavissa eri mittauskertojen välillä. Pienen otoskoon ja vähäisen tilastollisen merkitsevyyden vuoksi tuloksia ei voida yleistää muihin kahdeksasluokkalaisiin. There has been evidence for sedentary way of life and non-versatile exercise in children and adolescents’ performance for years. In the past few years there has been evidence in the Finnish national physical functional capacity monitoring and feedback system Move!’s findings that especially endurance and core strength have altered for the worst.
The purpose of this study was to find out what is Kesämäki Junior High School’s 8th graders movement controlling and muscle strength. The study was made in cooperation with Kesämäki Junior High School’s PE teacher. Move! -test and Google Forms - sheets were used in the study to gather evidence. Students were divided in test group and control group. Test group performed an 8-week intervention, which included movement control, core control and mobility.
Outcomes were analysed with IBM SPSS Statistics 26 program. In conclusion, the results didn’t show any statistically significant improvement between the measurement times. Reviewing on exercises quality there were evidence of improvement contrariwise between the measurement times. Because of minor participant count the evidence cannot be compared to other 8th graders.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kesämäen yläkoulun 8. luokan fyysistä toimintakykyä painottaen kehon liikkuvuutta, lihasvoimaa ja kykyä palautua. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Kesämäen yläkoulun liikunnanopettajan kanssa. Mittareina käytettiin Move! -mittaria ja Google Forms –palvelulla luotua kyselylomaketta. Oppilaat jaettiin koe- ja kontrolliryhmiin. Koeryhmä suoritti 8 viikon interventiojakson, jossa painotettiin liikehallintaa, keskivartalon hallintaa ja lihasvoimaa.
Tutkimustuloksista vauhditon 5-loikka, ylävartalon kohotus ja etunojapunnerrus analysoitiin IBM SPSS Statistics 26- ohjelmalla. Alku- ja loppumittausten välisessä vertailussa koeryhmän (n=7) ja kontrolliryhmän (n=6) tuloksissa ei tapahtunut tilastollisesti merkitseviä eroja näissä kolmessa liikkeessä. Saaduista tuloksista havaittiin, että 8 viikon interventiojaksolla ei ollut tilastollisesti merkitseviä vaikutuksia näihin osa-alueisiin. Move! -mittariston liikkuvuusosio ja lisätesteiksi valitut yhden jalan kyykky ja lantionnosto analysoitiin laadullisin menetelmin. Liikkeen laatua tarkastellessa huomattavaa parannusta oli kuitenkin havaittavissa eri mittauskertojen välillä. Pienen otoskoon ja vähäisen tilastollisen merkitsevyyden vuoksi tuloksia ei voida yleistää muihin kahdeksasluokkalaisiin.
The purpose of this study was to find out what is Kesämäki Junior High School’s 8th graders movement controlling and muscle strength. The study was made in cooperation with Kesämäki Junior High School’s PE teacher. Move! -test and Google Forms - sheets were used in the study to gather evidence. Students were divided in test group and control group. Test group performed an 8-week intervention, which included movement control, core control and mobility.
Outcomes were analysed with IBM SPSS Statistics 26 program. In conclusion, the results didn’t show any statistically significant improvement between the measurement times. Reviewing on exercises quality there were evidence of improvement contrariwise between the measurement times. Because of minor participant count the evidence cannot be compared to other 8th graders.