Psykologisen turvallisuuden rakentuminen etä- ja hybridityössä: puhumisen ja kuuntelemisen kulttuurin erityispiirteet DNA:n digitaalisen palvelukehityksen tiimeissä
Sormunen, Maria (2023)
Sormunen, Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302042034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302042034
Tiivistelmä
Psykologinen turvallisuus on viime vuosien tutkimuksessa tunnistettu erääksi merkittävimmäksi tiimin menestystekijäksi. Samaan aikaan virtuaalinen tiimityö on yleistynyt.
Opinnäytetyö on tutkimuspohjainen ja pyrkii vastaamaan kysymykseen, onko psykologista turvallisuutta mahdollista vahvistaa erityisesti joillakin tietyillä virtuaalisen tiimityön käytännöillä. Tutkimusmenetelminä käytetään kvantitatiivista kyselytutkimusta ja kvalitatiivista havainnointia mittaamaan ja selittämään eroja tiimien turvallisuudessa.
Tutkimuksessa havaittiin, että psykologisen turvallisuuden taso oli kaikissa tiimeissä varsin korkea. Turvallisuuden tasossa oli jonkin verran eroavaisuuksia tiimien välillä ja joissakin tiimeissä vastauksissa oli enemmän hajontaa.
Tutkimuksen lopputulemana voidaan todeta, että psykologista turvallisuutta voidaan luoda ja tukea onnistuneesti myös virtuaalisessa tiimityössä. Turvallisuutta tukevia seikkoja ovat erityisesti ydintiimin vakaus, fyysiset kohtaamiset, huumori ja puhe muista kuin työasioista. Turvallisuutta heikentävät vastaavasti vaihtuvuus, fyysinen kohtaamattomuus, hyvin muodollinen vuorovaikutus, sekä liian tiuhaan toisiaan seuraavat etäpalaverit useilla eri kokoonpanoilla. Psychological safety has been identified in recent studies as one of the most significant factors explaining why some teams are more successful than others. At the same time, virtual teamwork has become more and more common. This thesis is a study on whether some specific virtual teamwork practices are more meaningful than others for building and maintaining psychological safety in teams.
The research method was a combination of quantitative survey and qualitative observation to measure, describe and explain the differences between teams. The level of psychological safety was good in all the teams. There were some differences in the level of safety and the variability of the answers between the teams.
As an outcome of this research, it can be stated that it is possible to build and maintain strong psychological safety in virtual teamwork context. The stability of the core team, physical interactions, joking and talking about things outside work are the factors that support psychological safety. Undermining factors include high turnover rate, lack of physical interactions, very formal interactions, and too frequent virtual meetings with several different groups of people during the working day.
Opinnäytetyö on tutkimuspohjainen ja pyrkii vastaamaan kysymykseen, onko psykologista turvallisuutta mahdollista vahvistaa erityisesti joillakin tietyillä virtuaalisen tiimityön käytännöillä. Tutkimusmenetelminä käytetään kvantitatiivista kyselytutkimusta ja kvalitatiivista havainnointia mittaamaan ja selittämään eroja tiimien turvallisuudessa.
Tutkimuksessa havaittiin, että psykologisen turvallisuuden taso oli kaikissa tiimeissä varsin korkea. Turvallisuuden tasossa oli jonkin verran eroavaisuuksia tiimien välillä ja joissakin tiimeissä vastauksissa oli enemmän hajontaa.
Tutkimuksen lopputulemana voidaan todeta, että psykologista turvallisuutta voidaan luoda ja tukea onnistuneesti myös virtuaalisessa tiimityössä. Turvallisuutta tukevia seikkoja ovat erityisesti ydintiimin vakaus, fyysiset kohtaamiset, huumori ja puhe muista kuin työasioista. Turvallisuutta heikentävät vastaavasti vaihtuvuus, fyysinen kohtaamattomuus, hyvin muodollinen vuorovaikutus, sekä liian tiuhaan toisiaan seuraavat etäpalaverit useilla eri kokoonpanoilla.
The research method was a combination of quantitative survey and qualitative observation to measure, describe and explain the differences between teams. The level of psychological safety was good in all the teams. There were some differences in the level of safety and the variability of the answers between the teams.
As an outcome of this research, it can be stated that it is possible to build and maintain strong psychological safety in virtual teamwork context. The stability of the core team, physical interactions, joking and talking about things outside work are the factors that support psychological safety. Undermining factors include high turnover rate, lack of physical interactions, very formal interactions, and too frequent virtual meetings with several different groups of people during the working day.