2D-hahmosuunnittelu toimintaseikkailupelin esituotantovaiheessa: kuinka luodaan mieleenpainuvia hahmoja?
Ronkainen, Emma (2023)
Ronkainen, Emma
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302032005
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302032005
Tiivistelmä
Tämä tutkielman tavoitteena oli selvittää, miten luodaan mieleenpainuva hahmo videopeliprojektiin. Tutkin hahmosuunnittelun työnkuvaa ja kuinka hahmosuunnittelu voidaan toteuttaa. Tavoitteena oli tutkia hahmosuunnittelun visuaalisia periaatteita, joiden avulla hahmosta saa suunniteltua muistettavan ja persoonallisen. Lisäksi tutkin mitä kaikkea muuta hahmosuunnittelijan tulee ottaa huomioon videopeliprojektissa, kuten hahmon toiminnallisuuden.
Tutkielman tietoperusta kerättiin pääosin internet-lähteistä, jotka keskittyivät hahmosuunnitteluun visuaalisin keinoin. Erityisesti kartoitettiin tietoa, joka kertoi, miten hahmosta saadaan mahdollisimman muistettava. Tietoperustassa käsiteltiin myös hahmosuunnittelijan työnkuvaa sekä mitä konseptitaide on. Lisäksi tietoa etsittiin hahmosuunnittelusta videopelin tuotantovaiheessa, jossa käsiteltiin hahmon toiminnallisuutta.
Tutkimustulokset osoittavat, että hahmosuunnittelun alkuvaiheessa on tärkeintä tietää hahmon taustatarina perusteellisesti. Näyttävien hahmojen suunnittelu ei pelkästään riitä, vaan heidän ulkomuotonsa ja väriensä pitää noudattaa tietynlaisia suunnittelun periaatteita. Hahmosuunnittelijan tulee osata tutkia ja analysoida eri aihealueita ja osata kuvata tarinaa visuaalisesti. Lisäksi suunnitteluvaiheessa tulee pitää jatkuvasti mielessä videopelin tuotantovaiheen rajoitukset.
Tutkimustuloksien kautta saatiin lopputuloksena selville, mitkä asiat ovat tärkeimmät hahmo-suunnittelussa, ja kuinka niiden avulla voidaan luoda muistettava pelihahmo. Lisäksi hahmoanalyysien avulla voitiin huomata, kuinka hahmosuunnittelun periaatteiden avulla on käytännössä suunniteltu peliteollisuuden tutut hahmot.
Tutkielman tietoperusta kerättiin pääosin internet-lähteistä, jotka keskittyivät hahmosuunnitteluun visuaalisin keinoin. Erityisesti kartoitettiin tietoa, joka kertoi, miten hahmosta saadaan mahdollisimman muistettava. Tietoperustassa käsiteltiin myös hahmosuunnittelijan työnkuvaa sekä mitä konseptitaide on. Lisäksi tietoa etsittiin hahmosuunnittelusta videopelin tuotantovaiheessa, jossa käsiteltiin hahmon toiminnallisuutta.
Tutkimustulokset osoittavat, että hahmosuunnittelun alkuvaiheessa on tärkeintä tietää hahmon taustatarina perusteellisesti. Näyttävien hahmojen suunnittelu ei pelkästään riitä, vaan heidän ulkomuotonsa ja väriensä pitää noudattaa tietynlaisia suunnittelun periaatteita. Hahmosuunnittelijan tulee osata tutkia ja analysoida eri aihealueita ja osata kuvata tarinaa visuaalisesti. Lisäksi suunnitteluvaiheessa tulee pitää jatkuvasti mielessä videopelin tuotantovaiheen rajoitukset.
Tutkimustuloksien kautta saatiin lopputuloksena selville, mitkä asiat ovat tärkeimmät hahmo-suunnittelussa, ja kuinka niiden avulla voidaan luoda muistettava pelihahmo. Lisäksi hahmoanalyysien avulla voitiin huomata, kuinka hahmosuunnittelun periaatteiden avulla on käytännössä suunniteltu peliteollisuuden tutut hahmot.