Digitaalisen taloushallinnon vaikutukset yrittäjän asiakaskokemukseen
Pyrkh, Marina (2022)
Pyrkh, Marina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302021936
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin digitaalisen kirjanpidon vaikutuksia yrittäjän asiakaskokemukseen. Tutkimuksessa selvitettiin, minkälaiseksi yrittäjät kokevat digitaaliseen taloushallintoon siirtymän sekä kirjanpitäjän roolin muutoksen vaikutuksia.
Tutkimuksen viitekehyksenä käsiteltiin digitalisaatiota trendinä sekä perehdyttiin digitaaliseen taloushallintoon. Lisäksi tarkasteltiin teoriatietoa asiakaskokemuksesta sekä kirjanpitäjän kuvan muuttumisesta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Se suoritettiin teemahaastatteluina, joiden avulla tuotiin esille tutkimusilmiön kokemuksellinen puoli.
Teoreettista viitekehystä käytettiin tulosten analysoinnin tukena. Tutkimuksen tulosten mukaan yrittäjät pitävät digitaalista taloushallintoa hyödyllisenä työkaluna yrityksen talouden hallinnassa. Yrittäjien sekä kirjanpitäjien asenteet ja ajattelutavat kuitenkin eroavat toisistaan, mikä vaikuttaa yrittäjien asiakaskokemuksiin. Kehityskohteiksi nousivat esille vuorovaikutus sekä avoin keskustelu kirjanpitäjän ja yrittäjän välillä.
Tutkimuksen viitekehyksenä käsiteltiin digitalisaatiota trendinä sekä perehdyttiin digitaaliseen taloushallintoon. Lisäksi tarkasteltiin teoriatietoa asiakaskokemuksesta sekä kirjanpitäjän kuvan muuttumisesta. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Se suoritettiin teemahaastatteluina, joiden avulla tuotiin esille tutkimusilmiön kokemuksellinen puoli.
Teoreettista viitekehystä käytettiin tulosten analysoinnin tukena. Tutkimuksen tulosten mukaan yrittäjät pitävät digitaalista taloushallintoa hyödyllisenä työkaluna yrityksen talouden hallinnassa. Yrittäjien sekä kirjanpitäjien asenteet ja ajattelutavat kuitenkin eroavat toisistaan, mikä vaikuttaa yrittäjien asiakaskokemuksiin. Kehityskohteiksi nousivat esille vuorovaikutus sekä avoin keskustelu kirjanpitäjän ja yrittäjän välillä.