Laadukas potilasohjaus päivystyksessä sairaanhoitajien näkökulmasta
Suihkonen, Tuulia (2023)
Lataukset:
Suihkonen, Tuulia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302011890
Tiivistelmä
Päivystysten ensisijainen tehtävä on hoitaa potilaita, jotka ovat sairastuneet
äkillisesti ja joiden hoito ei voi odottaa. Päivystykseen hakeutuvista potilaista
suurin osa ei kuitenkaan ole kiireellisen hoidon tarpeessa. Käynnit perusterveydenhuollon päivystyksissä ovat kasvussa. Potilasohjaus on tärkeä osa hoitotyötä, johon tulee panostaa etenkin hoitoaikojen lyhentyessä. Potilasohjausta ja sen vaikuttavuutta potilasvirtoihin päivystyksessä on tutkittu vähän.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kouvolan perusterveydenhuoltoon lukeutuvan yleislääketieteen ja akuuttilääketieteen päivystyksen potilasohjauksen laatua ja sen erityispiirteitä sairaanhoitajien näkökulmasta. Tavoitteena oli lisätä tietoa, jota voidaan hyödyntää potilasohjauksen kehittämisessä.
Tutkimuskysymykset olivat 1. Mistä tekijöistä laadukas potilasohjaus muodostuu päivystysolosuhteissa, 2. Mitkä tekijät estävät laadukkaan potilasohjauksen antamista päivystysolosuhteissa ja 3. Millä tavoin voitaisiin edistää laadukkaan potilasohjauksen antamista päivystysolosuhteissa? Tutkimus oli laadullinen kyselytutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella Kouvolan päivystyksen sairaanhoitajilta marraskuussa 2022. Tutkimukseen vastasi 42 sairaanhoitajaa. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Laadukas potilasohjaus päivystyksessä on potilaslähtöistä ja siinä huomioidaan hoidon jatkuvuus. Potilasohjaamiseen tarvittavat resurssit ovat riittävät ja
mahdollistavat rauhallisen ohjaustilanteen, jossa voidaan hyödyntää eri ohjausmenetelmiä. Laadukasta potilasohjausta päivystyksessä estävät resurssipula ja työn organisointiin liittyvät tekijät. Myös hoitajan ammattitaitoon liittyvät
tekijät ja potilaista johtuvat tekijät voivat estää laadukasta potilasohjausta.
Laadukasta potilasohjausta edistäviä tekijöitä ovat resurssien lisääminen ja
henkilöstön osaamisen kehittäminen. Lisäksi edistäviä tekijöitä ovat ohjaukseen ja ohjausmateriaaliin panostaminen sekä ohjaustilanteen hallintaan liittyvien asioiden kehittäminen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää potilasohjauksen kehittämisessä päivystysolosuhteissa.
äkillisesti ja joiden hoito ei voi odottaa. Päivystykseen hakeutuvista potilaista
suurin osa ei kuitenkaan ole kiireellisen hoidon tarpeessa. Käynnit perusterveydenhuollon päivystyksissä ovat kasvussa. Potilasohjaus on tärkeä osa hoitotyötä, johon tulee panostaa etenkin hoitoaikojen lyhentyessä. Potilasohjausta ja sen vaikuttavuutta potilasvirtoihin päivystyksessä on tutkittu vähän.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kouvolan perusterveydenhuoltoon lukeutuvan yleislääketieteen ja akuuttilääketieteen päivystyksen potilasohjauksen laatua ja sen erityispiirteitä sairaanhoitajien näkökulmasta. Tavoitteena oli lisätä tietoa, jota voidaan hyödyntää potilasohjauksen kehittämisessä.
Tutkimuskysymykset olivat 1. Mistä tekijöistä laadukas potilasohjaus muodostuu päivystysolosuhteissa, 2. Mitkä tekijät estävät laadukkaan potilasohjauksen antamista päivystysolosuhteissa ja 3. Millä tavoin voitaisiin edistää laadukkaan potilasohjauksen antamista päivystysolosuhteissa? Tutkimus oli laadullinen kyselytutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella Kouvolan päivystyksen sairaanhoitajilta marraskuussa 2022. Tutkimukseen vastasi 42 sairaanhoitajaa. Kerätty aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Laadukas potilasohjaus päivystyksessä on potilaslähtöistä ja siinä huomioidaan hoidon jatkuvuus. Potilasohjaamiseen tarvittavat resurssit ovat riittävät ja
mahdollistavat rauhallisen ohjaustilanteen, jossa voidaan hyödyntää eri ohjausmenetelmiä. Laadukasta potilasohjausta päivystyksessä estävät resurssipula ja työn organisointiin liittyvät tekijät. Myös hoitajan ammattitaitoon liittyvät
tekijät ja potilaista johtuvat tekijät voivat estää laadukasta potilasohjausta.
Laadukasta potilasohjausta edistäviä tekijöitä ovat resurssien lisääminen ja
henkilöstön osaamisen kehittäminen. Lisäksi edistäviä tekijöitä ovat ohjaukseen ja ohjausmateriaaliin panostaminen sekä ohjaustilanteen hallintaan liittyvien asioiden kehittäminen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää potilasohjauksen kehittämisessä päivystysolosuhteissa.