Hiljaisen tiedon hyödyntäminen opintojaksojen suunnittelussa
Kuiri, Tiina (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301131256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301131256
Tiivistelmä
Hiljainen tieto on kokemusperäisesti syntynyttä tietoa, jota ei ole välttämättä tunnistettu tai kirjoitettu näkyvään muotoon. Organisaatioiden sisällä on kokemusperäistä tietoja, joka on muodostunut asiantunti-jana hankitun tiedon tai elämänkokemuksen kautta. Työelämässä hiljaisella tiedolla tarkoitetaan tietoa, joka syntyy työkokemuksen taitojen ja osaamisen kautta.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan Savonia-ammattikorkeakoulun myynnin ja markkinoinnin opettajien hiljaisen tiedon siirtymistä opintojaksojen suunnittelussa tuottamalla hiljaisen tiedon siirtämiseen toimintamalli. Opinnäytetyön tietoperusta koostui kolmesta pääteemasta, jotka olivat hiljainen tieto, hiljaisen tiedon siirtäminen ja osaaminen. Tietoperustassa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää tutkimustietoa, artikkeleita ja kirjallisuutta. Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen ja lähestymistapana on toimintatutkimus, jonka avulla tuotettiin toimeksiantajalle askelmerkit hiljaisen tiedon siirtämisestä myynnin ja markkinoinnin opetuksien suunnitteluun. Tutkimuksen lähestymistapa oli toimintatutkimus ja aineistonkeruu suoritettiin teemahaastattelulla, havainnoinnilla ja aivoriihimenetelmällä.
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan Savonia-ammattikorkeakoulun myynnin ja markkinoinnin opettajien hiljaisen tiedon siirtymistä opintojaksojen suunnittelussa tuottamalla hiljaisen tiedon siirtämiseen toimintamalli. Opinnäytetyön tietoperusta koostui kolmesta pääteemasta, jotka olivat hiljainen tieto, hiljaisen tiedon siirtäminen ja osaaminen. Tietoperustassa hyödynnettiin aiheeseen liittyvää tutkimustietoa, artikkeleita ja kirjallisuutta. Opinnäytetyön tutkimusote oli laadullinen ja lähestymistapana on toimintatutkimus, jonka avulla tuotettiin toimeksiantajalle askelmerkit hiljaisen tiedon siirtämisestä myynnin ja markkinoinnin opetuksien suunnitteluun. Tutkimuksen lähestymistapa oli toimintatutkimus ja aineistonkeruu suoritettiin teemahaastattelulla, havainnoinnilla ja aivoriihimenetelmällä.