Silmälasit ja hoitomyöntyvyys korkeakouluopiskelijoilla: kvantitatiivinen kyselytutkimus
Lempola, Salla; Mononen, Pekka (2022)
Lempola, Salla
Mononen, Pekka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022122031221
Tiivistelmä
Hoitomyöntyvyys käsitteenä kattaa laajan kokonaisuuden sekä sisäisiä että ulkoisia tekijöitä. Yksilön itsensä muodostamat käsitykset hoidosta ja ulkopuolisten tekijöiden vaikutus ovat tiiviisti yhteydessä hoidon onnistumisessa ja toivottujen tulosten saavuttamisessa.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin korkeakouluopiskelijoiden hoitomyöntyvyyttä silmälasien käytön suhteen. Aiheesta on saatavilla jonkin verran aikaisempaa tutkimustietoa, mutta se keskittyy lähinnä lapsiin, joten nuoriin aikuisiin painottuvalle tutkimustyölle aiheen tiimoilta nähtiin olevan tarvetta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropol-kyselyalustaa käyttäen. Kyselyn perusjoukkona toimivat korkeakouluopiskelijat, joista otanta rajattiin Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston opiskelijoihin. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, millaiset tekijät vaikuttavat optikkoliikkeen asiakkaan päätökseen olla käyttämättä silmälasejaan, ja miten optometristi tai optinen myyjä voisi toiminnallaan vaikuttaa halukkuuteen käyttää laseja.
Tutkimustuloksista selvisi, että näkemisen koetaan usein olevan riittävän hyvää ilman silmälaseja, tai lasit häiritsevät arkielämää ja näin ollen piilolinssien käyttö on mieluisampaa. Myös silmälasien istuvuus ja ulkonäkö nousivat esiin tutkimusaineistosta käyttöön vaikuttavina seikkoina. Suuri osa vastaajista oli sitä mieltä, ettei optikkoliikkeen henkilökunnalla ole mahdollisuutta vaikuttaa heidän hoitomyöntyvyyteensä, mutta vastauksista nousivat esille myös silmälasien huoltamista koskevan informaation tarve ja toiveet halutunlaisten kehysten suosittelusta.
Optikkoliikkeiden asiakkaat todennäköisesti hyötyisivät paremmasta tiedonsaannista silmälasien hankintaprosessin aikana. Hyvän tarvekartoituksen tekeminen auttaa sekä optometristia että optista myyjää tarjoamaan asiakkaan päivittäiseen elämään sopivia tuotteita, jolloin niiden käyttöön sitoutuminen on helpompaa. Lisäksi valmiiden silmälasien luovutuksen yhteydessä on hyvä muistaa kertoa takuuasioista ja huollattamisen mahdollisuuksista asiakkaan luottamuksen vahvistamiseksi.
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin korkeakouluopiskelijoiden hoitomyöntyvyyttä silmälasien käytön suhteen. Aiheesta on saatavilla jonkin verran aikaisempaa tutkimustietoa, mutta se keskittyy lähinnä lapsiin, joten nuoriin aikuisiin painottuvalle tutkimustyölle aiheen tiimoilta nähtiin olevan tarvetta.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta, joka toteutettiin Webropol-kyselyalustaa käyttäen. Kyselyn perusjoukkona toimivat korkeakouluopiskelijat, joista otanta rajattiin Oulun ammattikorkeakoulun ja Oulun yliopiston opiskelijoihin. Tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa, millaiset tekijät vaikuttavat optikkoliikkeen asiakkaan päätökseen olla käyttämättä silmälasejaan, ja miten optometristi tai optinen myyjä voisi toiminnallaan vaikuttaa halukkuuteen käyttää laseja.
Tutkimustuloksista selvisi, että näkemisen koetaan usein olevan riittävän hyvää ilman silmälaseja, tai lasit häiritsevät arkielämää ja näin ollen piilolinssien käyttö on mieluisampaa. Myös silmälasien istuvuus ja ulkonäkö nousivat esiin tutkimusaineistosta käyttöön vaikuttavina seikkoina. Suuri osa vastaajista oli sitä mieltä, ettei optikkoliikkeen henkilökunnalla ole mahdollisuutta vaikuttaa heidän hoitomyöntyvyyteensä, mutta vastauksista nousivat esille myös silmälasien huoltamista koskevan informaation tarve ja toiveet halutunlaisten kehysten suosittelusta.
Optikkoliikkeiden asiakkaat todennäköisesti hyötyisivät paremmasta tiedonsaannista silmälasien hankintaprosessin aikana. Hyvän tarvekartoituksen tekeminen auttaa sekä optometristia että optista myyjää tarjoamaan asiakkaan päivittäiseen elämään sopivia tuotteita, jolloin niiden käyttöön sitoutuminen on helpompaa. Lisäksi valmiiden silmälasien luovutuksen yhteydessä on hyvä muistaa kertoa takuuasioista ja huollattamisen mahdollisuuksista asiakkaan luottamuksen vahvistamiseksi.