Case snäppet svalare - en studie om huvudbudskapet och visuella lösningar i en samhällelig reklamkampanj
Törrönen, Caroline (2022)
Törrönen, Caroline
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830757
Tiivistelmä
Kriget i Ukraina som bröt ut i vintras år 2022 har förorsakat en utmanande situation på energimarknaden i hela Europa och det är möjligt att vi kommer att ha brist på el i Finland under den inkommande vintern. Således beslöt statsförvaltningen (arbets- och näringsministeriet miljöministeriet, Energiverket, Motiva Oy, statsförvaltningens kansli och Sitra) att lansera en energisparkampanj som strävar till att sprida information om hur konsumenter och hushåll kan spara energi. Kampanjen heter Snäppet svalare. Denna studie undersöker kampanjens innehåll och huruvida den väcker förväntade tankar. Syftet är att studera noggrannare hurdana åsikter och känslor kampanjens huvudbudskap och visuella lösning väcker.
Metoden i denna studie är en kvantitativ forskning. En enkätundersökning genomfördes med hjälp av Google Forms. Den kvantitativa metoden gör det möjligt att få flera svar med hjälp av en större respondentgrupp som i sin tur ger ett mera pålitligt resultat. Enkäten skickades först till en mindre grupp i närkretsen och kontakterna fick sedan dela enkäten vidare. Alla svar samlades in anonymt. Svararna representerade således olika åldersgrupper och kön.
Studien visar att Snäppet svalare -kampanjen i stort sett väcker positiva tankar och förknippas med sådana adjektiv man fastställt i kampanjkonceptet. Huvudbudskapet är lätt att förstå och den visuella lösningen stöder huvudbudskapet. Huruvida själva reklamkampanjen uppmuntrar till en ändring i målgruppens vardag kan inte bevisas med denna studie. Kampanjen är ännu i gång då detta lärdomsprov lämnas in. En central iakttagelse är att kampanjen inte lockat till att söka mera information från kampanjens nätsida. Detta är något som bör förbättras under kampanjens gång.
Metoden i denna studie är en kvantitativ forskning. En enkätundersökning genomfördes med hjälp av Google Forms. Den kvantitativa metoden gör det möjligt att få flera svar med hjälp av en större respondentgrupp som i sin tur ger ett mera pålitligt resultat. Enkäten skickades först till en mindre grupp i närkretsen och kontakterna fick sedan dela enkäten vidare. Alla svar samlades in anonymt. Svararna representerade således olika åldersgrupper och kön.
Studien visar att Snäppet svalare -kampanjen i stort sett väcker positiva tankar och förknippas med sådana adjektiv man fastställt i kampanjkonceptet. Huvudbudskapet är lätt att förstå och den visuella lösningen stöder huvudbudskapet. Huruvida själva reklamkampanjen uppmuntrar till en ändring i målgruppens vardag kan inte bevisas med denna studie. Kampanjen är ännu i gång då detta lärdomsprov lämnas in. En central iakttagelse är att kampanjen inte lockat till att söka mera information från kampanjens nätsida. Detta är något som bör förbättras under kampanjens gång.