Hate speech and discrimination towards disability, chronic illness and mental health status in higher education : CHECKIT HE -research and development project
Koskinen, Ellen; Härmä-Ortio, Ida (2022)
Koskinen, Ellen
Härmä-Ortio, Ida
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121830711
Tiivistelmä
This thesis was made as a research and development project and was executed together with the CHECKIT HE- Countering, Hate and Extremism on Campus- Knowledge Innovation and Training in Higher Education project. Themes addressed in this thesis are hate speech and discrimination against people with disabilities, chronic illness and mental health status in higher education institutions. Hate speech is viewed to be any kind of communication that attacks, discriminates or uses pejorative language against another.
The thesis aims to present information of the said matter to the project. A content analysis was made from the material gathered from the CHECKIT HE-project workshops. These workshops gather information from the countries involved countries current status of the situation on their campuses. In addition to this a literature review (N=6) was also made covering the same themes to support the analyzed data from the development project.
Material gathered from both the project and the review unveiled similar issues. These were the need for more research, to pay attention to accessibility, prevention and inclusion and overall need to change the way we as society view disabilities. In overall four countries from the CHECKIT HE-project gave their insights on the matter. Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä CHECKIT HE- Countering, Hate and Extremism on Campus- Knowledge Innovation and Training in Higher Education projektin kanssa. Opinnäytetyössä käsitellään teemoja vihapuhe sekä syrjintä vammaisuutta, pitkäaikaissairauksia ja mielenterveys statusta kohtaan korkeakouluissa. Vihapuhe nähdään kaikenlaisena kommunikaationa, joka hyökkää, syrjii tai käyttää alentavaa tai halventavaa kieltä toista kohtaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa yllä mainituista teemoista projektille. CHECKIT HE-projekti järjesti osallistujamaiden kesken työpajoja, joissa kerättiin tietoa heidän näkemyksensä kautta tämänhetkisestä tilanteesta kampuksella. Neljän osallistujamaan työpajan vastauksista tehtiin sisällönanalyysi, joka on koostettu kehittämistyön tuotokseen. Lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin kirjallisuuskatsaus (n=6) samoista teemoista, tukemaan kehittämistyöstä saatua tietoa.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset sekä projektiin analysoitu tieto paljastaa samankaltaisia ongelmia vihapuhetta ja syrjintää koskien. Näitä ovat tarve enemmälle määrälle tutkimuksia, huomion kiinnittäminen esteettömyydelle, ennaltaehkäisylle ja inklusiivisuuteen sekä tarve kokonaisvaltaiselle muutokselle siinä miten yhteiskunta näkee ja kokee vammaisuuden.
The thesis aims to present information of the said matter to the project. A content analysis was made from the material gathered from the CHECKIT HE-project workshops. These workshops gather information from the countries involved countries current status of the situation on their campuses. In addition to this a literature review (N=6) was also made covering the same themes to support the analyzed data from the development project.
Material gathered from both the project and the review unveiled similar issues. These were the need for more research, to pay attention to accessibility, prevention and inclusion and overall need to change the way we as society view disabilities. In overall four countries from the CHECKIT HE-project gave their insights on the matter.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa yllä mainituista teemoista projektille. CHECKIT HE-projekti järjesti osallistujamaiden kesken työpajoja, joissa kerättiin tietoa heidän näkemyksensä kautta tämänhetkisestä tilanteesta kampuksella. Neljän osallistujamaan työpajan vastauksista tehtiin sisällönanalyysi, joka on koostettu kehittämistyön tuotokseen. Lisäksi opinnäytetyössä toteutettiin kirjallisuuskatsaus (n=6) samoista teemoista, tukemaan kehittämistyöstä saatua tietoa.
Kirjallisuuskatsauksen tulokset sekä projektiin analysoitu tieto paljastaa samankaltaisia ongelmia vihapuhetta ja syrjintää koskien. Näitä ovat tarve enemmälle määrälle tutkimuksia, huomion kiinnittäminen esteettömyydelle, ennaltaehkäisylle ja inklusiivisuuteen sekä tarve kokonaisvaltaiselle muutokselle siinä miten yhteiskunta näkee ja kokee vammaisuuden.