Strategisen muutosjohtamisen onnistuminen : case: Lahden Diakonialaitoksen diakoniastrategia vuosina 2018-2022
Mäkelä, Teemu; Pitkänen, Jussi (2022)
Mäkelä, Teemu
Pitkänen, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022121328274
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsiteltiin muutosjohtamista strategisesta näkökulmasta katsottuna ja muutosjohtamisen onnistumista tietyllä strategia aikavälillä. Tapaustutkimuksen toimeksiantaja oli Lahden Diakonialaitoksen, diakoniapalvelut. Tutkimuksen tavoite oli selvittää, miten strateginen muutosjohtaminen on onnistunut kuluvalla diakoniastrategiakaudella 2018–2022.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin strategian tarkoitusta, strategiatyön vaiheita ja suunnittelua, muutosprosessia organisaatiossa, muutosjohtamisen onnistumista, strategian jalkauttamista ja tähän liittyvää operatiivista johtamista.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tapaustutkimuksena käyttäen hyödyksi laadullista analyysitapaa. Tutkimusaineistoa kerättiin kolmella eri keinolla: puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, Webropol-kyselylomakkeella, sekä olemassa olevilla asiakastyytyväisyyslomakkeilla. Henkilöhaastattelussa hyödynnettiin myös havainnointia.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että diakoniapalveluiden asiakaskunta on kasvanut huomattavasti ja asiakaspalvelu laatu on säilynyt korkeana koko strategiakauden ajan. Kyselytuloksista puolestaan havaittiin, että diakoniastrategia ja sen tavoitteet tunnetaan henkilöstötasolla varsin hyvin. Kehitettävää kyselytulosten perusteella on henkilöstöviestinnässä ja tämän säännöllisyydessä. Henkilöhaastattelu tuloksista selvisi, että muutosjohtaminen kuluvalla strategiakaudella on onnistunut varsin hyvin ja tämä antaa paremmat valmiudet tiimikeskeiseen kehitystyöhön. Sen sijaan muutosnopeus koettiin liian voimakkaana, joka antoi haasteita esihenkilön päivittäiseen perustyöhön, sekä oman tiimin organisointiin.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin strategian tarkoitusta, strategiatyön vaiheita ja suunnittelua, muutosprosessia organisaatiossa, muutosjohtamisen onnistumista, strategian jalkauttamista ja tähän liittyvää operatiivista johtamista.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä tapaustutkimuksena käyttäen hyödyksi laadullista analyysitapaa. Tutkimusaineistoa kerättiin kolmella eri keinolla: puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, Webropol-kyselylomakkeella, sekä olemassa olevilla asiakastyytyväisyyslomakkeilla. Henkilöhaastattelussa hyödynnettiin myös havainnointia.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että diakoniapalveluiden asiakaskunta on kasvanut huomattavasti ja asiakaspalvelu laatu on säilynyt korkeana koko strategiakauden ajan. Kyselytuloksista puolestaan havaittiin, että diakoniastrategia ja sen tavoitteet tunnetaan henkilöstötasolla varsin hyvin. Kehitettävää kyselytulosten perusteella on henkilöstöviestinnässä ja tämän säännöllisyydessä. Henkilöhaastattelu tuloksista selvisi, että muutosjohtaminen kuluvalla strategiakaudella on onnistunut varsin hyvin ja tämä antaa paremmat valmiudet tiimikeskeiseen kehitystyöhön. Sen sijaan muutosnopeus koettiin liian voimakkaana, joka antoi haasteita esihenkilön päivittäiseen perustyöhön, sekä oman tiimin organisointiin.