Potilaan hoitoprosessit Ratamokeskuksen päivystyksessä
Luukkonen, Susanna (2022)
Luukkonen, Susanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827299
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120827299
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistyö. Tarkoituksena oli kehittää uuteen Ratamokeskuksen päivystykseen potilaan hoitoprosessit sekä laatia kirjalliset potilaskuvaukset. Kehittämistyön tavoitteena oli, että hoitoprosessit ovat toimivia ja käytännöllisiä. Näin haluttiin varmistua siitä, että toiminnalliset muutokset eivät kuormittaisi päivystyksen työntekijöitä liikaa, kun muutto uusiin päivystyksen tiloihin tapahtuu ja toiminta alkaa. Hyvin suunnitellut toimintatavat parantavat myös potilasturvallisuutta.
Kehittämistyön aineistot koostuivat kirjallisesta materiaalista ja teemahaastattelun aineistosta, joita saatiin kahdelta sairaalalta. Aineistosta haluttiin selvittää hätätilapotilaan, tarkkailupotilaan sekä aulapotilaan hoitoprosessien kulku kyseisissä sairaaloiden päivystyksissä. Potilaan hoitoprosessien kehittäminen lähti hoidon sujuvoittamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuotoksena Ratamo- muuttoryhmän kehittämät potilaan hoitoprosessit auki kirjoitettiin. Prosessien auki kirjoittaminen auttaa henkilöstöä kokonaiskuvan hahmottamisessa sekä tunnistamaan roolinsa ja vastuunsa potilaan prosesseissa. Materiaalia voidaan myös hyödyntää henkilöstön perehdytyksessä. This thesis was a development work. The purpose of the thesis was to develop patient´s care processes to the new Ratamo Centre´s Emergency Department as well as create written descriptions of the processes. The aim of the thesis was that by this the functional changes would not burden the stuff too much when the move to the new facilities occurs and operating starts. Well planned policies also improve patient safety.
The data collection of thesis consisted of literary material and theme interviews received from two hospitals. From the data collection it was desired to ascertain the care processes of critically ill patients, monitored patients and the patients in the waiting room in the emergency departments of these two hospitals in question. The development of patient´s care processes started from the viewpoint of making care as fluent as possible.
As a product of the thesis, Ratamo moving team´s developed patient´s care processes and they were written up. This will help the stuff to see the big picture and recognize their role and resposibilities in patient´s care processes. The material can also be used in stuff orientation.
Kehittämistyön aineistot koostuivat kirjallisesta materiaalista ja teemahaastattelun aineistosta, joita saatiin kahdelta sairaalalta. Aineistosta haluttiin selvittää hätätilapotilaan, tarkkailupotilaan sekä aulapotilaan hoitoprosessien kulku kyseisissä sairaaloiden päivystyksissä. Potilaan hoitoprosessien kehittäminen lähti hoidon sujuvoittamisen näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuotoksena Ratamo- muuttoryhmän kehittämät potilaan hoitoprosessit auki kirjoitettiin. Prosessien auki kirjoittaminen auttaa henkilöstöä kokonaiskuvan hahmottamisessa sekä tunnistamaan roolinsa ja vastuunsa potilaan prosesseissa. Materiaalia voidaan myös hyödyntää henkilöstön perehdytyksessä.
The data collection of thesis consisted of literary material and theme interviews received from two hospitals. From the data collection it was desired to ascertain the care processes of critically ill patients, monitored patients and the patients in the waiting room in the emergency departments of these two hospitals in question. The development of patient´s care processes started from the viewpoint of making care as fluent as possible.
As a product of the thesis, Ratamo moving team´s developed patient´s care processes and they were written up. This will help the stuff to see the big picture and recognize their role and resposibilities in patient´s care processes. The material can also be used in stuff orientation.