Nitrosid-infuusion käyttökuntoon saattaminen : käsikirjoitus sairaanhoitajaopiskelijoiden virtuaaliseen lääkehoitopeliin
Mattila, Iiris; Mattila, Sini (2022)
Mattila, Iiris
Mattila, Sini
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022120726980
Tiivistelmä
Sairaanhoitajaopiskelijoiden lääkehoito-osaaminen kaipaa lisää opetusta. Tehokas ja innostava muoto oppimiselle on yhdistää luento-oppiminen ja virtuaalitodellisuus. Tutkimuksia virtuaalitodellisuuden hyödyntämisestä opetuksessa on viime vuosina tehty paljon, ja ne ovat osoittaneet sen olevan tehokas oppimistapa tavanomaisen opetuksen rinnalla. Virtuaalitodellisuutta voidaan hyödyntää sosiaali- ja terveysalalla erilaisissa opetustilanteissa, kuten empatian opettamisessa, lääkehoidon tai vaativien toimenpiteiden opettamisessa, koska pelissä virheistä voi oppia ja tosi elämässä hoitotilanteessa niitä ei saa tulla.
Opinnäytetyön on osa PedaXR-hanketta ja lääkehoito-osaamista kehittävä peli kehitettiin osana sitä; yhteistyössä Turun AMK:n tieto- ja viestintätekniikan insinööriopiskelijoiden kanssa. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui käsikirjoitus opetustilanteeseen, jossa keskitytään Nitrosid-infuusiokonsentraatin saattamiseen käyttökuntoon. Pelin avulla opiskelijat voivat harjoitella lääkelaskuja ja lääkkeen valmistamista ennen sen antamista potilaalle. Peli antaa palautetta pelaajalle pelin edetessä ja se auttaa opiskelijaa pelaamaan pelin loppuun motivoituneena Nursing students' medication treatment skills need more training. An effective and inspiring form of learning is to combine lecture learning and virtual reality. Studies on the use of virtual reality in teaching have been extensive in recent years and have shown that it is an effective way of learning alongside conventional education. Virtual reality can be utilized in the social and health care sector in various teaching situations, such as teaching empathy, medication or challenging medical procedures, because in the game you can learn from mistakes and in real life, they must not be made in a treatment situation.
The thesis is part of the PedaXR project and the virtual game that develops medication treatment expertise, was developed as part of it, in collaboration with the Turku University of Applied Sciences’ ICT engineering students. As a product of the thesis, a virtual game manuscript was completed for a medical teaching situation, which focuses on reconstitution of Nitrosid concentrate for infusion. With the help of the game, students can practice the medication calculations and the preparation of the medicine before giving it to the patient. The game gives feedback to the player as the game progresses and it helps the student to finish the game motivated.
Opinnäytetyön on osa PedaXR-hanketta ja lääkehoito-osaamista kehittävä peli kehitettiin osana sitä; yhteistyössä Turun AMK:n tieto- ja viestintätekniikan insinööriopiskelijoiden kanssa. Opinnäytetyön tuotoksena valmistui käsikirjoitus opetustilanteeseen, jossa keskitytään Nitrosid-infuusiokonsentraatin saattamiseen käyttökuntoon. Pelin avulla opiskelijat voivat harjoitella lääkelaskuja ja lääkkeen valmistamista ennen sen antamista potilaalle. Peli antaa palautetta pelaajalle pelin edetessä ja se auttaa opiskelijaa pelaamaan pelin loppuun motivoituneena
The thesis is part of the PedaXR project and the virtual game that develops medication treatment expertise, was developed as part of it, in collaboration with the Turku University of Applied Sciences’ ICT engineering students. As a product of the thesis, a virtual game manuscript was completed for a medical teaching situation, which focuses on reconstitution of Nitrosid concentrate for infusion. With the help of the game, students can practice the medication calculations and the preparation of the medicine before giving it to the patient. The game gives feedback to the player as the game progresses and it helps the student to finish the game motivated.