Päiväkirjaopinnäytetyö: itsensä johtaminen ja ammatillinen kasvu sisällöntuottajaksi
Alajeesiö, Hanna (2022)
Alajeesiö, Hanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025275
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025275
Tiivistelmä
Tässä päiväkirjamuotoisessa opinnäytetyössä kuvaillaan ja reflektoidaan opiskelijan työtehtäviä, ammatillista kasvua, itsensä johtamisen taitoja sekä kehittämistyötä rekrytointimedia Duunitorin sisällöntuottajana. Opinnäytetyön raportointiaikaväli on 29.8.2022 – 21.10.2022, jonka aikana hankittua tietoa ja oppia on tavoitteena hyödyntää tehokkaampien työskentelytapojen löytämiseen sekä ammatillisen identiteetin kehittämiseen.
Opiskelija laatii kahdeksan viikon aikana lyhyen selvityksen työpäivien keskeisistä tehtävistä sekä mahdollisista haasteista ja havainnoista. Opiskelija analysoi viikkojen päätteeksi kehittymistään ammattikirjallisuuteen ja erilaisiin itsensä johtamisen metodeihin peilaten.
Opinnäytetyössä keskitytään kehittämään opiskelijan sisällöntuotannollisia taitoja, kirjoitustaitoja, viestinnän ilmiöiden tunnistamista sekä oman työn ja ajan hallitsemista kuvaamalla keskeisiä työtehtäviä ja kokeilemalla erilaisia toimintamalleja tietoperustaan viitaten.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin viestinnän ja sisältömarkkinoinnin ammattikirjallisuutta sekä älykkäiden työtapojen ja itsensä johtamisen oppaita. Työn keskeisimpiä lähteitä olivat Kupliva kirjoittaminen – iloa ja tehoa työelämän teksteihin (Strellman & Svinhufvud 2020), Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille: tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast (Kortesuo 2019) sekä Järki töihin! Parempien työtapojen kehittämisopas (Paju & Riekki 2019).
Kehittymistavoitteet on saavutettu asettamalla viikkotasoisia haasteita, jotka ovat olleet aikaan sidottuja, mitattavia sekä kehittymisen kannalta motivoivia. Kirjoitustyöhön sekä ajanhallintaan on löydetty työtä ja priorisointia helpottavia ratkaisumalleja, joista arkiseen käyttöön ovat jääneet Eisenhowerin matriisi, Pomodoro-tekniikka sekä omien tavoitteiden ja arvojen määrittely.
Opinnäytetyön aikana on opittu priorisoimaan työtehtäviä sekä tuottamaan sisältöjä tehokkaammin ja vaikuttavammin – työn tärkein havainto on ollut sisäisen motivaation merkitys itsensä johtamisen sekä ketterämmän sisällöntuotannon kehittymisessä.
Opiskelija laatii kahdeksan viikon aikana lyhyen selvityksen työpäivien keskeisistä tehtävistä sekä mahdollisista haasteista ja havainnoista. Opiskelija analysoi viikkojen päätteeksi kehittymistään ammattikirjallisuuteen ja erilaisiin itsensä johtamisen metodeihin peilaten.
Opinnäytetyössä keskitytään kehittämään opiskelijan sisällöntuotannollisia taitoja, kirjoitustaitoja, viestinnän ilmiöiden tunnistamista sekä oman työn ja ajan hallitsemista kuvaamalla keskeisiä työtehtäviä ja kokeilemalla erilaisia toimintamalleja tietoperustaan viitaten.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin viestinnän ja sisältömarkkinoinnin ammattikirjallisuutta sekä älykkäiden työtapojen ja itsensä johtamisen oppaita. Työn keskeisimpiä lähteitä olivat Kupliva kirjoittaminen – iloa ja tehoa työelämän teksteihin (Strellman & Svinhufvud 2020), Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille: tee teksti, kokoa kuva, puhu podcast (Kortesuo 2019) sekä Järki töihin! Parempien työtapojen kehittämisopas (Paju & Riekki 2019).
Kehittymistavoitteet on saavutettu asettamalla viikkotasoisia haasteita, jotka ovat olleet aikaan sidottuja, mitattavia sekä kehittymisen kannalta motivoivia. Kirjoitustyöhön sekä ajanhallintaan on löydetty työtä ja priorisointia helpottavia ratkaisumalleja, joista arkiseen käyttöön ovat jääneet Eisenhowerin matriisi, Pomodoro-tekniikka sekä omien tavoitteiden ja arvojen määrittely.
Opinnäytetyön aikana on opittu priorisoimaan työtehtäviä sekä tuottamaan sisältöjä tehokkaammin ja vaikuttavammin – työn tärkein havainto on ollut sisäisen motivaation merkitys itsensä johtamisen sekä ketterämmän sisällöntuotannon kehittymisessä.