Sokerideittailuilmiö - mitä 16-17 -vuotiaat oululaisnuoret siitä ajattelevat?
Kuusikko, Tessa; Lämsä, Kaisu (2022)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kuusikko, Tessa
Lämsä, Kaisu
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025184
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jolla pyrittiin kartoittamaan oululaisten 16–17-vuotiaiden nuorten ajatuksia ja kokemuksia sokerideittailuilmiöstä. Tavoitteena oli lisätä myös nuorten, vanhempien sekä nuorten parissa työskentelevien ammattilaisten tietoisuutta sokerideittailuilmiöstä. Tutkimuksesta saatua tietoa voidaan hyödyntää tulevaisuudessa esimerkiksi nuorten parissa tehtävässä ennaltaehkäisevässä työssä.
Aineisto kerättiin anonyymillä Webropol-kyselyllä. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 22 kappaletta. Webropol-kyselyyn ei tullut tiedettävästi yhtäkään vastausta pojilta. Kyselyä levitettiin työelämäyhteistyötaho Oulun Tyttöjen Talon sekä Oulun kaupungin nuorisotoimen, seurakunnan, etsivän nuorisotyön, järjestöjen sekä toisen asteen oppilaitosten kautta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että 16–17-vuotiailla nuorilla oli ymmärrys siitä, mitä sokerideittailu on. Ainoastaan yksi kyselyyn vastanneista kertoi, ettei tiedä mitä sokerideittailu on. Kolme vastaajaa koki, etteivät he tiedä, onko heillä kokemusta sokerideittailusta. Nämä vastaukset olivat ristiriidassa toistensa kanssa. Nuoret saattoivat tietää mikä ilmiö on, mutta sokerideittailuksi laskettavan toiminnan määrittely saattoi olla haastavaa.
Nuoret kertoivat törmänneensä sokerideittailulta vaikuttavaan toimintaan myös käyttämillään sosiaalisen median alustoilla. Näitä alustoja olivat esimerkiksi nuorten suosiossa olevat TikTok- ja Instagram-sovellukset.
Ainoastaan yhdellä vastaajalla oli kokemusta sokerideittailusta. Osa kyselyyn vastanneista nuorista kertoi kuitenkin halustaan kokeilla sokerideittailua. Aineistosta kävi ilmi, että sokerideittailu nähtiin yksilön omana päätöksenä ja hyvänä tapana tienata rahaa. Toisaalta aineistosta näkyi myös joidenkin nuorten negatiivinen suhtautuminen sokerideittailuun.
Aineisto kerättiin anonyymillä Webropol-kyselyllä. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 22 kappaletta. Webropol-kyselyyn ei tullut tiedettävästi yhtäkään vastausta pojilta. Kyselyä levitettiin työelämäyhteistyötaho Oulun Tyttöjen Talon sekä Oulun kaupungin nuorisotoimen, seurakunnan, etsivän nuorisotyön, järjestöjen sekä toisen asteen oppilaitosten kautta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että 16–17-vuotiailla nuorilla oli ymmärrys siitä, mitä sokerideittailu on. Ainoastaan yksi kyselyyn vastanneista kertoi, ettei tiedä mitä sokerideittailu on. Kolme vastaajaa koki, etteivät he tiedä, onko heillä kokemusta sokerideittailusta. Nämä vastaukset olivat ristiriidassa toistensa kanssa. Nuoret saattoivat tietää mikä ilmiö on, mutta sokerideittailuksi laskettavan toiminnan määrittely saattoi olla haastavaa.
Nuoret kertoivat törmänneensä sokerideittailulta vaikuttavaan toimintaan myös käyttämillään sosiaalisen median alustoilla. Näitä alustoja olivat esimerkiksi nuorten suosiossa olevat TikTok- ja Instagram-sovellukset.
Ainoastaan yhdellä vastaajalla oli kokemusta sokerideittailusta. Osa kyselyyn vastanneista nuorista kertoi kuitenkin halustaan kokeilla sokerideittailua. Aineistosta kävi ilmi, että sokerideittailu nähtiin yksilön omana päätöksenä ja hyvänä tapana tienata rahaa. Toisaalta aineistosta näkyi myös joidenkin nuorten negatiivinen suhtautuminen sokerideittailuun.