Sukupuolen performanssi ja kehollisuus kansantanssissa: ikonografinen sukellus kansantanssin kehokuvastoon ja kehofunktioiden testaaminen improvisaatiossa
Peltoniemi, Arttu (2022)
Peltoniemi, Arttu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025161
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tein ikonografisen analyysin kansantanssikuvastosta selvittääkseni, miten kan santanssissa performoidaan sukupuolta. Olin motivoitunut tarkastelemaan kansantanssin suku puolen performointia, sillä monet tuntemani ihmiset olivat kertoneet, että eivät koe sopivansa muot tiin. Sukupuolen performatiivisuuden ajatus on peräisin Judith Butlerilta, jonka tiivistän ajatukseen,
että sukupuolemme ei ole kehomme osia tai muotoja, vaan kehomme performatiivista käyttämistä.
Ikonografisessa analyysissa tarkastelin ensisijaisesta 1900-luvun alun kansantanssi kuvastoa,
mutta laajensin materiaalin saatavuuden vuoksi kuvastoa myös tähän päivään. Ikonografiasta poi mittujen teemojen avulla tein teemoihin sopiville henkilöille haastattelun heidän somaesteettisestä
kokemuksestaan tanssissa.
Haastattelut olivat kolmiosaiset sisältäen ensin kolme eri tavoin roolitettua parissa tanssittavaa
polskatanssia. Harjoiteltiin ja kokeiltiin päättämäni lennätys molemmissa rooleissa ja puhuttiin en nalta päätetyistä teemoista noin 30–50 minuuttia. Toimin jokaiselle haastateltavalle itse tanssipa rina ja analysoin sekä oman kokemukseni että haastattelun perusteella tanssiparieni kokemukset.
Käytin kokemuksien arvioinnissa Mirva Mäkisen listaamia tanssin somaesteettisiä arvoja. Soma estetiikka tarkoittaa ihmisen sisäistä kehotietoisuutta tai sisäistä kehomielen kokemusta.
Haastatteluista kävi ilmi, että ikonografian ehdottamat teemat, joista haastatteluihin valikoituvat pi tuus ja rotevuus, eivät vaikuttaneet tanssijan ergonomian kokemukseen tai vähentäneet tanssin
somaesteettisiä arvoja. Ikonografia ehdottaa selvästi, että miesroolin tanssijan tulisi olla naisroolin
tanssijaa noin otsan verran pidempi ja hieman rotevampi.
Koska kaikissa rooleissa tanssiminen oli ergonomista, somaesteettisesti arvokasta ja lennätykset
onnistuivat jokaisessa kehosuhteessa, on selvää, että ikonografiasta päättelemäni sukupuolen per formointi perustuu ulkotanssillisiin arvoihin. Sukupuolen esittäminen ei siis ole tanssin sisäisten
arvojen kannalta tarpeellista. Mies- ja naisroolituksen toteutuksen suurimmat arvot liittynevät täten
heteronormatiiviseen seksuaaliseen haluun ja binääriseen kulttuuri-ilmiöön, joka on saapunut
meille Saksasta kansallissosialismin mukana. Tahdon itse tanssinopetajana oppia ottamaan nämä
seikat huomioon ja välttää sellaisen sukupuolitetun liikemateriaalin opettamisen, joka ei ole tanssin
oppimisen kannalta oleellista.
että sukupuolemme ei ole kehomme osia tai muotoja, vaan kehomme performatiivista käyttämistä.
Ikonografisessa analyysissa tarkastelin ensisijaisesta 1900-luvun alun kansantanssi kuvastoa,
mutta laajensin materiaalin saatavuuden vuoksi kuvastoa myös tähän päivään. Ikonografiasta poi mittujen teemojen avulla tein teemoihin sopiville henkilöille haastattelun heidän somaesteettisestä
kokemuksestaan tanssissa.
Haastattelut olivat kolmiosaiset sisältäen ensin kolme eri tavoin roolitettua parissa tanssittavaa
polskatanssia. Harjoiteltiin ja kokeiltiin päättämäni lennätys molemmissa rooleissa ja puhuttiin en nalta päätetyistä teemoista noin 30–50 minuuttia. Toimin jokaiselle haastateltavalle itse tanssipa rina ja analysoin sekä oman kokemukseni että haastattelun perusteella tanssiparieni kokemukset.
Käytin kokemuksien arvioinnissa Mirva Mäkisen listaamia tanssin somaesteettisiä arvoja. Soma estetiikka tarkoittaa ihmisen sisäistä kehotietoisuutta tai sisäistä kehomielen kokemusta.
Haastatteluista kävi ilmi, että ikonografian ehdottamat teemat, joista haastatteluihin valikoituvat pi tuus ja rotevuus, eivät vaikuttaneet tanssijan ergonomian kokemukseen tai vähentäneet tanssin
somaesteettisiä arvoja. Ikonografia ehdottaa selvästi, että miesroolin tanssijan tulisi olla naisroolin
tanssijaa noin otsan verran pidempi ja hieman rotevampi.
Koska kaikissa rooleissa tanssiminen oli ergonomista, somaesteettisesti arvokasta ja lennätykset
onnistuivat jokaisessa kehosuhteessa, on selvää, että ikonografiasta päättelemäni sukupuolen per formointi perustuu ulkotanssillisiin arvoihin. Sukupuolen esittäminen ei siis ole tanssin sisäisten
arvojen kannalta tarpeellista. Mies- ja naisroolituksen toteutuksen suurimmat arvot liittynevät täten
heteronormatiiviseen seksuaaliseen haluun ja binääriseen kulttuuri-ilmiöön, joka on saapunut
meille Saksasta kansallissosialismin mukana. Tahdon itse tanssinopetajana oppia ottamaan nämä
seikat huomioon ja välttää sellaisen sukupuolitetun liikemateriaalin opettamisen, joka ei ole tanssin
oppimisen kannalta oleellista.