Nepsyvalmentajan tehtäväkuvaus Hausjärven perusopetuksessa
Piipponen, Irene (2022)
Piipponen, Irene
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112924842
Tiivistelmä
Nepsyvalmentajan tehtäväkuvaus Hausjärven perusopetuksessa
Neuropsykiatriset häiriöt ovat yleisiä ja keskimäärin joka koululuokalla on vähintään yksi oppilas, jolla on neuropsykiatrinen häiriö. Tämän kehittämistyön tavoitteena on ollut selvittää onko Hausjärven kunnan perusopetuksessa tarvetta nepsy-työntekijälle ja millainen tämän työntekijän tehtäväkuvaus voisi olla.
Kehittämistyössä on tehty tarvekysely Hausjärven kunnan alakoulujen opettajille ja oppilaiden huoltajille. Kyselyyn vastasi 29 huoltajaa ja 3 opettajaa. Kyselyn tulokset on käsitelty sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Kyselyn tuloksissa nousee esiin oppilaiden tuen tarve erilaisissa tilanteissa koulupäivän aikana. Kyselyn tuloksissa nousee esiin neuropsykiatrisiin haasteisiin erikoistuneen työntekijän tarve, jonka tehtäväkuvaa on lähdetty kehittämään benchmarkingin menetelmällä.
Kyselyn perusteella nepsy-oireisilla oppilailla on koulussa monenlaista tuen tarvetta. Tuen tarpeeseen on benchmarkingin perusteella mahdollista vastata nepsy-työntekijän avulla. Kehittämistyön tuloksena on esitetty toimenpide-ehdotus sivistysjohtajalle ja sivistyslautakunnalle. Toimenpide-ehdotus pitää sisällään nepsy-työntekijän toimen perustamisen ja opetushenkilöstön osaamisen lisäämisen. Kehittämistyössä on laadittu nepsy-työntekijälle tehtäväkuvaus. Job description of neuropsychiatric coach in Hausjärvi elementary school
Neuropsychiatric disorders are common and on average every school class has at least one student with a neuropsychiatric disorder. The goal of this development work has been to find out if there is a need for a neuropsychiatric employee in basic education in the municipality of Hausjärvi and what the job description of this employee could be.
In the development work, a needs survey has been conducted for the teachers and for the guardians of the students of Hausjärvi municipality’s elementary school. 29 guardians and 3 teachers answered the survey. The results of the survey have been processed using the methods of content analysis. The results reveal the need for the students' support in various situations during the school day. The results also reveal the need for an employee specialized in the neuropsychiatric challenges, whose job description has been developed using the benchmarking method.
Based on the survey, students with neuropsychiatric symptoms need a variety of support at school. Based on benchmarking, it is possible to meet the need for support with the help of a neuropsychiatric employee. As a result of the development work, a measure proposal has been presented to the director of education and the board of education. The measure proposal includes the establishment of a neuropsychiatric employee and increasing the competence of the teaching staff. In the development work, a task description had been prepared for the neuropsychiatric employee.
Neuropsykiatriset häiriöt ovat yleisiä ja keskimäärin joka koululuokalla on vähintään yksi oppilas, jolla on neuropsykiatrinen häiriö. Tämän kehittämistyön tavoitteena on ollut selvittää onko Hausjärven kunnan perusopetuksessa tarvetta nepsy-työntekijälle ja millainen tämän työntekijän tehtäväkuvaus voisi olla.
Kehittämistyössä on tehty tarvekysely Hausjärven kunnan alakoulujen opettajille ja oppilaiden huoltajille. Kyselyyn vastasi 29 huoltajaa ja 3 opettajaa. Kyselyn tulokset on käsitelty sisällönanalyysin menetelmiä hyödyntäen. Kyselyn tuloksissa nousee esiin oppilaiden tuen tarve erilaisissa tilanteissa koulupäivän aikana. Kyselyn tuloksissa nousee esiin neuropsykiatrisiin haasteisiin erikoistuneen työntekijän tarve, jonka tehtäväkuvaa on lähdetty kehittämään benchmarkingin menetelmällä.
Kyselyn perusteella nepsy-oireisilla oppilailla on koulussa monenlaista tuen tarvetta. Tuen tarpeeseen on benchmarkingin perusteella mahdollista vastata nepsy-työntekijän avulla. Kehittämistyön tuloksena on esitetty toimenpide-ehdotus sivistysjohtajalle ja sivistyslautakunnalle. Toimenpide-ehdotus pitää sisällään nepsy-työntekijän toimen perustamisen ja opetushenkilöstön osaamisen lisäämisen. Kehittämistyössä on laadittu nepsy-työntekijälle tehtäväkuvaus.
Neuropsychiatric disorders are common and on average every school class has at least one student with a neuropsychiatric disorder. The goal of this development work has been to find out if there is a need for a neuropsychiatric employee in basic education in the municipality of Hausjärvi and what the job description of this employee could be.
In the development work, a needs survey has been conducted for the teachers and for the guardians of the students of Hausjärvi municipality’s elementary school. 29 guardians and 3 teachers answered the survey. The results of the survey have been processed using the methods of content analysis. The results reveal the need for the students' support in various situations during the school day. The results also reveal the need for an employee specialized in the neuropsychiatric challenges, whose job description has been developed using the benchmarking method.
Based on the survey, students with neuropsychiatric symptoms need a variety of support at school. Based on benchmarking, it is possible to meet the need for support with the help of a neuropsychiatric employee. As a result of the development work, a measure proposal has been presented to the director of education and the board of education. The measure proposal includes the establishment of a neuropsychiatric employee and increasing the competence of the teaching staff. In the development work, a task description had been prepared for the neuropsychiatric employee.