Nuorten osallistaminen pelityökalun soveltamisessa
Laitinen, Ronja; Utriainen, Janita (2022)
Laitinen, Ronja
Utriainen, Janita
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223585
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223585
Tiivistelmä
Toteutuneen kehittämispainotteisen opinnäytetyön pääyhteistyötaho oli Vamos Oulu -hanke. Hankkeen kohderyhmä oli 16–29-vuotiaat oululaiset nuoret, jotka olivat jääneet opiskelun ja työelämän ulkopuolelle. Vamos Oulu -hankkeen tavoitteena oli pyrkiä löytämään, kokeilemaan ja ottamaan käyttöön uusia ja tehokkaita työskentelytapoja. Vamos Oulu -hanke pyrki saamaan kohderyhmää kiinnittymään tukiverkostoihin ja auttoi kohderyhmäläisiä etenemään kohti opiskelu- ja työelämää.
Opinnäytetyön avulla luotiin hankkeen työntekijöiden eli valmentajien työn tueksi työkalu, joka kannusti kohderyhmäläisiä haastavien elämän aihealueiden harjoitteluun. Työkalun luomisessa hyödynnettiin hankkeen kohderyhmän omia tarpeita. Tarpeet saatiin esille osallistamalla kohderyhmäläiset pelin tehtävien suunnitteluun ideointipajojen kautta. Ideointipajojen ehdotusten pohjalta rakentui opinnäytetyön varsinainen tuotos eli Jelppiä arkeen! -peli. Hankkeen kohderyhmäläiset testasivat peliä itsenäisesti ja projekti päättyi haastattelupajaan. Työntekijät voivat hyödyntää työkalua yksilö- ja ryhmävalmennuksessa. Peli luovutettiin Vamos Oulu -hankkeen valmentajien käyttöön syksyn 2022 aikana.
Jelppiä arkeen! -peliä pelataan Seppo-sovelluksen avulla mobiililaitteella tai tietokoneella. Pelin aihealueiksi muodostuivat ruokailu, rahan käyttäminen, nukkuminen, liikkuminen, voimavarat ja mielen hyvinvointi. Pelissä eteneminen oli vapaata ja tehtävät olivat vaativuudeltaan eritasoisia. Pelin tehtävistä sai pisteitä ja arvioinnissa käytettiin automaattista sekä valmentajan arviointia ja palautetta.
Haastattelupajan palautteen mukaan peli kannusti hankkeen kohderyhmäläisiä aihealueiden äärelle ja asioiden käsitteleminen oli pelin kautta mieluista. Pelin kiinnostavuutta lisäsivät vapaa eteneminen, pisteet ja vaativuudeltaan eri tasoiset tehtävät. Vamos Oulu -hankkeen työntekijöiden mukaan peli vaikutti lupaavalta työkalulta, jota pystyi soveltamaan ohjaustyössä. Tulevaisuudessa pelin sisältöä voisi kehittää ja muokata kohderyhmän tarpeiden mukaisiksi, jos kohderyhmän kohtaamat ilmiöt tulevat muuttumaan.
Opinnäytetyön avulla luotiin hankkeen työntekijöiden eli valmentajien työn tueksi työkalu, joka kannusti kohderyhmäläisiä haastavien elämän aihealueiden harjoitteluun. Työkalun luomisessa hyödynnettiin hankkeen kohderyhmän omia tarpeita. Tarpeet saatiin esille osallistamalla kohderyhmäläiset pelin tehtävien suunnitteluun ideointipajojen kautta. Ideointipajojen ehdotusten pohjalta rakentui opinnäytetyön varsinainen tuotos eli Jelppiä arkeen! -peli. Hankkeen kohderyhmäläiset testasivat peliä itsenäisesti ja projekti päättyi haastattelupajaan. Työntekijät voivat hyödyntää työkalua yksilö- ja ryhmävalmennuksessa. Peli luovutettiin Vamos Oulu -hankkeen valmentajien käyttöön syksyn 2022 aikana.
Jelppiä arkeen! -peliä pelataan Seppo-sovelluksen avulla mobiililaitteella tai tietokoneella. Pelin aihealueiksi muodostuivat ruokailu, rahan käyttäminen, nukkuminen, liikkuminen, voimavarat ja mielen hyvinvointi. Pelissä eteneminen oli vapaata ja tehtävät olivat vaativuudeltaan eritasoisia. Pelin tehtävistä sai pisteitä ja arvioinnissa käytettiin automaattista sekä valmentajan arviointia ja palautetta.
Haastattelupajan palautteen mukaan peli kannusti hankkeen kohderyhmäläisiä aihealueiden äärelle ja asioiden käsitteleminen oli pelin kautta mieluista. Pelin kiinnostavuutta lisäsivät vapaa eteneminen, pisteet ja vaativuudeltaan eri tasoiset tehtävät. Vamos Oulu -hankkeen työntekijöiden mukaan peli vaikutti lupaavalta työkalulta, jota pystyi soveltamaan ohjaustyössä. Tulevaisuudessa pelin sisältöä voisi kehittää ja muokata kohderyhmän tarpeiden mukaisiksi, jos kohderyhmän kohtaamat ilmiöt tulevat muuttumaan.