Lastensuojeluyksikön psykiatrisen hoitotyön prosessi ja sen kehittäminen
Korvola-Salo, Minna; Latvala, Teija (2022)
Korvola-Salo, Minna
Latvala, Teija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112223549
Tiivistelmä
Lastensuojeluyksiköissä psykiatrisen hoitotyön osaaminen vaihtelee henkilökunnan koulutuksen ja kokemuksen mukaan. Psykiatrisen hoitotyön tärkeys korostuu, kun nuori alkaa oireilemaan psyykkisesti ja tarvitsee nuorisopsykiatrisen poliklinikan palveluita. Merkitykselliseksi nousee joustavuus ja saumattomuus lastensuojeluyksikön ja nuorisopsykiatrisen poliklinikan välisessä yhteistyössä, sekä lastensuojeluyksikön oma osaaminen ja kehitetyt mallit nuorten tukemiseksi ja auttamiseksi.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää lastensuojeluyksikön ja nuorisopsykiatrisen poliklinikan yhteistyötä lastensuojeluyksikön näkökulmasta. Tarkoituksena tutkimusosassa on kartoittaa lastensuojeluyksikön ja nuorisopsykiatrisen poliklinikan yhteistyön haasteet, sekä odotukset ja sieltä nousevat kehittämiskohteet. Kehittämisvaiheessa oli tarkoitus hyödyntää nuorisopsykiatrisen poliklinikan osaamista lastensuojelun psykiatriseen hoitotyöhön ja kehittää yksikön valmiuksia kohdata haastavat tilanteet. Kehittämisvaiheen tavoitteena on myös luoda lastensuojeluyksikköön palvelupolku, jota työntekijät voivat käyttää lastensuojeluyksikössä nuoren psykiatrisessa hoitotyön prosessissa.
Aloitimme kehittämistyömme keskeisten käsitteiden tunnistamisesta ja viitekehyksen kokoami-sesta. Viitekehyksen pohjalta teimme Webropol-verkkokyselyn, jonka vastauslinkin lähetimme sähköpostilla nuorisopsykiatrisen poliklinikan työntekijöille. Kysymysten avulla selvitimme nuorisopsykiatrisen poliklinikan ja lastensuojelun yhteistyön haasteet ja odotukset. Työntekijöitä oli 26 ja vastausprosenttimme oli 46,15 %. Analysoimme tulokset ja meille muodostui tuloksista kolme pääluokkaa, jotka olivat psykiatrisen osaamisen vahvistaminen lastensuojeluyksikössä, lastensuojeluyksikön ja nuorisopsykiatrisen poliklinikan yhteistyö ja lastensuojeluyksikön mielenterveyden edistämisen käytänteet. Tuloksista ilmeni nuorisopsykiatrisen poliklinikan toive lastensuojeluyksikön ohjaajien lisäkoulutuksesta kohtaamaan mielenterveyden haasteita, yhteistyön kehittämisen tarve sekä odotukset lastensuojeluyksikön työntekijöiden työskentelylle. Tuloksista kokosimme kehittämisosion työpajaa varten kysymyspatteriston, minkä avulla lastensuojeluyksikön työntekijät pohtivat konkreettisia käytänteitä ja malleja, joiden avulla psykiatrisen hoitotyön prosessia voisi kehittää yksiköissä. Työpajassa syntyneistä ideoista ja malleista laadimme lastensuojeluyksikön nuoren palvelupolun.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli kehittää lastensuojeluyksikön ja nuorisopsykiatrisen poliklinikan yhteistyötä lastensuojeluyksikön näkökulmasta. Tarkoituksena tutkimusosassa on kartoittaa lastensuojeluyksikön ja nuorisopsykiatrisen poliklinikan yhteistyön haasteet, sekä odotukset ja sieltä nousevat kehittämiskohteet. Kehittämisvaiheessa oli tarkoitus hyödyntää nuorisopsykiatrisen poliklinikan osaamista lastensuojelun psykiatriseen hoitotyöhön ja kehittää yksikön valmiuksia kohdata haastavat tilanteet. Kehittämisvaiheen tavoitteena on myös luoda lastensuojeluyksikköön palvelupolku, jota työntekijät voivat käyttää lastensuojeluyksikössä nuoren psykiatrisessa hoitotyön prosessissa.
Aloitimme kehittämistyömme keskeisten käsitteiden tunnistamisesta ja viitekehyksen kokoami-sesta. Viitekehyksen pohjalta teimme Webropol-verkkokyselyn, jonka vastauslinkin lähetimme sähköpostilla nuorisopsykiatrisen poliklinikan työntekijöille. Kysymysten avulla selvitimme nuorisopsykiatrisen poliklinikan ja lastensuojelun yhteistyön haasteet ja odotukset. Työntekijöitä oli 26 ja vastausprosenttimme oli 46,15 %. Analysoimme tulokset ja meille muodostui tuloksista kolme pääluokkaa, jotka olivat psykiatrisen osaamisen vahvistaminen lastensuojeluyksikössä, lastensuojeluyksikön ja nuorisopsykiatrisen poliklinikan yhteistyö ja lastensuojeluyksikön mielenterveyden edistämisen käytänteet. Tuloksista ilmeni nuorisopsykiatrisen poliklinikan toive lastensuojeluyksikön ohjaajien lisäkoulutuksesta kohtaamaan mielenterveyden haasteita, yhteistyön kehittämisen tarve sekä odotukset lastensuojeluyksikön työntekijöiden työskentelylle. Tuloksista kokosimme kehittämisosion työpajaa varten kysymyspatteriston, minkä avulla lastensuojeluyksikön työntekijät pohtivat konkreettisia käytänteitä ja malleja, joiden avulla psykiatrisen hoitotyön prosessia voisi kehittää yksiköissä. Työpajassa syntyneistä ideoista ja malleista laadimme lastensuojeluyksikön nuoren palvelupolun.