Katsaus design-aktivismiin visuaalisessa viestinnässä
Koiranen, Ami (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023186
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022112023186
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan design-aktivismia, sen määritelmää ja sovelluksia erityisesti visuaalisen viestinnän muotoiluun kirjallisuuskatsauksen kautta sekä osittain ankkuroidun teorian periaatteita soveltaen. Katsauksen päätavoitteena on löytää käyttökelpoinen teoreettinen ja käytännöllinen määritelmä design-aktivismille niin, että määritelmää voi käyttää visuaalisessa viestinnässä, ja niin, että tuloksista voi laatia suomeksi helposti lähestyttävän, visuaalisesti painottuvan oppaan eli työn projektiosuuden. Tämänkaltaista opasta ei tällä hetkellä vaikuta olevan saatavilla suomenkielisille visuaalisen viestinnän muotoilijoille.
Aluksi aktivistisesti orientoitunutta design-kirjallisuutta analysoidaan määritelmän löytämiseksi yleisellä tasolla, ja tarkastellaan, miten yleinen määritelmä voisi soveltua visuaalisen viestinnän muotoiluun. Tämän jälkeen tutkaillaan näkemyksiä siitä, miksi ja millaisilla keinoilla design-aktivismia voidaan käytännössä toteuttaa muodostetun määritelmän puitteissa, sekä minkä tyyppisiä asioita on kenties otettava huomioon design-aktivistisen projektin suunnittelussa.
Tulokset viittaavat siihen, että yleisellä tasolla hahmoteltua design-aktivismin määritelmää voi pääasiallisesti käyttää myös visuaalisen viestinnän kontekstissa pienin painotuseroin. Tämän laajan design-aktivismin määritelmän voi tiivistää tarkoitushakuiseksi, epäkaupalliseksi aktivismiksi, jossa käytetään eettisiä suunnittelullisia keinoja aiheuttamaan häiriöitä vallitsevaan tilaan, minkä kautta tavoitellaan tiettyä poliittista muutosta aliarvostetun ryhmän tai tahon eduksi. Työn muut tulokset ovat yleispätevä motivaatio lähestyä visuaalisen viestinnän muotoilua eettisistä ja aktivistisista lähtökohdista, sekä ehdottava ohje design-aktivismin käytännön toteuttamisesta, joka on opinnäytetyön projektiosuus PDF-muodossa: ”Design-aktivismia! Opas designereille”. Opinnäytetyö pyrkii madaltamaan suomenkielisten designerien kynnystä design-aktivismin tekoon esittelemällä sen periaatteita suomeksi, sekä tarjoamalla käteviä työkaluja design-aktivististen projektien käytännölliseen toteuttamiseen niin yleistasolla kuin tarkemmin visuaalisen viestinnän keinoin.
Aluksi aktivistisesti orientoitunutta design-kirjallisuutta analysoidaan määritelmän löytämiseksi yleisellä tasolla, ja tarkastellaan, miten yleinen määritelmä voisi soveltua visuaalisen viestinnän muotoiluun. Tämän jälkeen tutkaillaan näkemyksiä siitä, miksi ja millaisilla keinoilla design-aktivismia voidaan käytännössä toteuttaa muodostetun määritelmän puitteissa, sekä minkä tyyppisiä asioita on kenties otettava huomioon design-aktivistisen projektin suunnittelussa.
Tulokset viittaavat siihen, että yleisellä tasolla hahmoteltua design-aktivismin määritelmää voi pääasiallisesti käyttää myös visuaalisen viestinnän kontekstissa pienin painotuseroin. Tämän laajan design-aktivismin määritelmän voi tiivistää tarkoitushakuiseksi, epäkaupalliseksi aktivismiksi, jossa käytetään eettisiä suunnittelullisia keinoja aiheuttamaan häiriöitä vallitsevaan tilaan, minkä kautta tavoitellaan tiettyä poliittista muutosta aliarvostetun ryhmän tai tahon eduksi. Työn muut tulokset ovat yleispätevä motivaatio lähestyä visuaalisen viestinnän muotoilua eettisistä ja aktivistisista lähtökohdista, sekä ehdottava ohje design-aktivismin käytännön toteuttamisesta, joka on opinnäytetyön projektiosuus PDF-muodossa: ”Design-aktivismia! Opas designereille”. Opinnäytetyö pyrkii madaltamaan suomenkielisten designerien kynnystä design-aktivismin tekoon esittelemällä sen periaatteita suomeksi, sekä tarjoamalla käteviä työkaluja design-aktivististen projektien käytännölliseen toteuttamiseen niin yleistasolla kuin tarkemmin visuaalisen viestinnän keinoin.