Kuvalliset ohjeet yleisistä hoitotoimenpiteistä opetushammashoitola Dentopolikseen
Kopra-Kuningas, Roosa; Korkala, Iida; Soudunsaari, Heidi (2022)
Kopra-Kuningas, Roosa
Korkala, Iida
Soudunsaari, Heidi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722899
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111722899
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä Oulun ammattikorkeakoulun tilauksesta. Alkuperäinen idea opinnäytetyön aiheeseen saatiin Oulun ammattikorkeakoulun opetussuuhygienistiltä. Projektin tarkoituksena oli kuvata oppaan muodossa opetushammashoitolassa tehtävien yleisten toimenpiteiden työjärjestystä sekä tarvittavia välineitä Moodle-oppimisympäristössä. Tavoitteena oli tuottaa kuvallista materiaalia Oulun ammattikorkeakoulun suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelmalle, joka hyödyttää sekä opiskelijoita että ohjaajia, osana päivittäistä opetushammashoitolatoimintaa.
Moodle-oppimisympäristöön luotu oppimateriaali pohjautuu opinnäytetyön tietoperustaan, joka on kerätty kansallisista sekä kansainvälisitä lähteistä. Sen aiheiksi valikoituivat pinnoitus, parodontologinen alkutarkastus, hampaiden valkaisu, väliaikainen paikkaus, pastapuhdistus sekä pintapuudutus. Moodle-oppimisympäristöä on mahdollista käyttää sekä englanniksi että suomeksi.
Palautetta projektille kerättiin opettajilta sekä ohjaajilta kaikista oppimateriaalin osa-alueista. Kohderyhmältä palautetta kerättiin Webropol-kyselyllä, jonka tulosten pohjalta Moodle-oppimisympäristöä muokattiin vastaamaan kohderyhmän tarpeita. Opiskelijoilta ja opettajilta saatu palaute oppimateriaalista oli positiivista. Palautteesta nousi esille koettu tarve materiaalista oppimisen ja opetuksen tueksi.
Mahdollisena jatkotutkimusaiheena projektille voidaan pitää työn laajentamista lisäämällä opetusmateriaaliin videoita sekä tehtäviä, joiden avulla eri oppimistyyleihin mieltyneet henkilöt kykenevät hyödyntämään oppimateriaalia entistä paremmin. Myös vastaavanlaisen Moodle-oppimisympäristön rakentaminen oikomishoidon aiheista on mahdollinen jatkotutkimusaihe.
Moodle-oppimisympäristöön luotu oppimateriaali pohjautuu opinnäytetyön tietoperustaan, joka on kerätty kansallisista sekä kansainvälisitä lähteistä. Sen aiheiksi valikoituivat pinnoitus, parodontologinen alkutarkastus, hampaiden valkaisu, väliaikainen paikkaus, pastapuhdistus sekä pintapuudutus. Moodle-oppimisympäristöä on mahdollista käyttää sekä englanniksi että suomeksi.
Palautetta projektille kerättiin opettajilta sekä ohjaajilta kaikista oppimateriaalin osa-alueista. Kohderyhmältä palautetta kerättiin Webropol-kyselyllä, jonka tulosten pohjalta Moodle-oppimisympäristöä muokattiin vastaamaan kohderyhmän tarpeita. Opiskelijoilta ja opettajilta saatu palaute oppimateriaalista oli positiivista. Palautteesta nousi esille koettu tarve materiaalista oppimisen ja opetuksen tueksi.
Mahdollisena jatkotutkimusaiheena projektille voidaan pitää työn laajentamista lisäämällä opetusmateriaaliin videoita sekä tehtäviä, joiden avulla eri oppimistyyleihin mieltyneet henkilöt kykenevät hyödyntämään oppimateriaalia entistä paremmin. Myös vastaavanlaisen Moodle-oppimisympäristön rakentaminen oikomishoidon aiheista on mahdollinen jatkotutkimusaihe.