Mediavaikuttaminen sosiaali- ja terveysalan johtamisessa: Essoten perhe- ja sosiaalipalveluiden esihenkilöiden näkemyksiä ja kokemuksia mediavaikuttamisesta
Ahonen, Emmi; Santamaría, Pia (2022)
Ahonen, Emmi
Santamaría, Pia
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111122472
Tiivistelmä
Mediavaikuttaminen on taitolaji. Osaava käyttäjä pystyy käyttämään mediaa monipuolisesti apuvälineenään pyrkiessään kohti asettamiaan tavoitteita. Jokaisella julkaisulla pyritään vaikuttamaan vastaanottajiin. Toivottu lopputulos voi olla ihmisten ajattelun tai käyttäytymisen muuttuminen haluttuun suuntaan. Toisinaan vaikutukseksi riittää se, että julkaisun sisältö saa aikaan keskustelua.
Myös sosiaali- ja terveysalalla on huomattu mediavaikuttamisen tärkeys. Parhaimmillaan mediavaikuttamalla pystytään suurestikin vaikuttamaan asiakkaiden hyvinvointiin ja elämänlaatuun. Osallisuus, tavoitettavuus ja digitaalisuus ovat saaneet uudenlaisen sävyn median ollessa lähes kaikkien saavutettavissa. Mediavaikuttaminen ei kuitenkaan ole lajina helppo. Sen käyttäminen täytyy hallita, organisaation linjat täytyy tietää ja niitä tulee noudattaa. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia sitovat tietyt velvoitteet, joista yksi tärkeimmistä on vaitiolovelvollisuus. Oli erittäin mielenkiintoista perehtyä mediavaikuttamiseen yleisellä tasolla sekä johtamisen apuvälineenä. Aiheena se on erittäin ajankohtainen ja tärkeä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mediavaikuttamisen käyttämistä johtamisen apuvälineenä ESSOTE:n perhe- ja sosiaalipalveluiden palvelualan esihenkilöiden työssä. Tavoitteena oli saada laadullisin menetelmin tietoa siitä, kuinka he määrittelevät mediavaikuttamisen, millaista roolia se näyttelee heidän arkityössään sekä mitkä ovat ne kanavat, joita he käyttävät apunaan mediavaikuttamisessa. Aineistoa varten haastattelimme seitsemää edellä mainitun palvelualan esihenkilöä. Haastattelut toteutettiin keväällä 2022. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus.
Päätuloksina korostui myönteinen asenne mediavaikuttamista kohtaan, esihenkilöiden halu mediavaikuttaa nykyistä enemmän, organisaation tiukka linja mediavaikuttamisen suhteen sekä tarve saada koulutusta mediavaikuttamisen tehokkaampaa käyttämistä varten. Haastatellut esihenkilöt olivat hyvin tietoisia siitä, mitä mediavaikuttaminen on ja osasivat määritellä sen erittäin laajasti. Teoreettisessa viitekehyksessä avaamamme käsitteet nivoutuivat hankkimaamme aineistoon hyvin ja niistä rakentui yhdessä eheä kokonaisuus. Tulokset ovat vertailukelpoiset muiden saman alan organisaatioiden kanssa, vaikkakin eroavaisuuksia varmasti on. Opinnäytetyössä saavutettiin sille asetetut tavoitteet.
Myös sosiaali- ja terveysalalla on huomattu mediavaikuttamisen tärkeys. Parhaimmillaan mediavaikuttamalla pystytään suurestikin vaikuttamaan asiakkaiden hyvinvointiin ja elämänlaatuun. Osallisuus, tavoitettavuus ja digitaalisuus ovat saaneet uudenlaisen sävyn median ollessa lähes kaikkien saavutettavissa. Mediavaikuttaminen ei kuitenkaan ole lajina helppo. Sen käyttäminen täytyy hallita, organisaation linjat täytyy tietää ja niitä tulee noudattaa. Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia sitovat tietyt velvoitteet, joista yksi tärkeimmistä on vaitiolovelvollisuus. Oli erittäin mielenkiintoista perehtyä mediavaikuttamiseen yleisellä tasolla sekä johtamisen apuvälineenä. Aiheena se on erittäin ajankohtainen ja tärkeä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia mediavaikuttamisen käyttämistä johtamisen apuvälineenä ESSOTE:n perhe- ja sosiaalipalveluiden palvelualan esihenkilöiden työssä. Tavoitteena oli saada laadullisin menetelmin tietoa siitä, kuinka he määrittelevät mediavaikuttamisen, millaista roolia se näyttelee heidän arkityössään sekä mitkä ovat ne kanavat, joita he käyttävät apunaan mediavaikuttamisessa. Aineistoa varten haastattelimme seitsemää edellä mainitun palvelualan esihenkilöä. Haastattelut toteutettiin keväällä 2022. Aineisto analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyö on laadullinen tapaustutkimus.
Päätuloksina korostui myönteinen asenne mediavaikuttamista kohtaan, esihenkilöiden halu mediavaikuttaa nykyistä enemmän, organisaation tiukka linja mediavaikuttamisen suhteen sekä tarve saada koulutusta mediavaikuttamisen tehokkaampaa käyttämistä varten. Haastatellut esihenkilöt olivat hyvin tietoisia siitä, mitä mediavaikuttaminen on ja osasivat määritellä sen erittäin laajasti. Teoreettisessa viitekehyksessä avaamamme käsitteet nivoutuivat hankkimaamme aineistoon hyvin ja niistä rakentui yhdessä eheä kokonaisuus. Tulokset ovat vertailukelpoiset muiden saman alan organisaatioiden kanssa, vaikkakin eroavaisuuksia varmasti on. Opinnäytetyössä saavutettiin sille asetetut tavoitteet.