Radanohjausjärjestelmän suunnittelu ja kaupallistaminen
Meisaari, Miikka (2022)
Meisaari, Miikka
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022111022456
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuotteistaa toimeksiantajalle radanohjausjärjestelmä, jota oli aikaisemmin toteutettu asiakaskohtaisina projekteina jokaiselle asiakkaalle yksilöllisin toivein. Tuotteistamisen ja kaupallistamisen tavoitteena oli luoda yksi optimaalinen ja mahdollisimman moneen paikkaan soveltuva radanohjausjärjestelmä. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi AFRY Finland Oy.
Tutkimus toteutettiin perehtymällä aikaisempiin toimeksiantajan toteuttamiin radanohjausjärjestelmiin ja niiden toimintaperiaatteisiin, joilla sai riittävän perehdytyksen ja tietotaidon itse radanohjaukseen. Tämän jälkeen oli mahdollista perehtyä paremmin tarvittaviin ja käytettäviin komponentteihin, joita laitteessa mahdollisesti voitaisiin käyttää. Tietoperustana käytettiin radanohjausjärjestelmää ja sen toimintaa, toimeksiantajan sisäistä materiaalia ja teemahaastatteluita. Muuhun tietoperustaan käytettiin tieteellisisiä artikkeleita, kirjoja ja tutkimuksia.
Kehittämistyö aloitettiin etsimällä ja miettimällä ensimmäiseksi mitä komponentteja radanohjausjärjestelmä vaatii. Etsintöjen jälkeen toteutettiin viisi eri osaluetteloa, joista valitiin yksi osaluettelo, joka soveltui parhaiten tähän tarkoitukseen ja täytti kaikki kriteerit. Tästä osaluettelosta lähdettiin toteuttamaan 3Dmallia, jossa suunnitteltiin komponenttien sijoituspaikat. 3D-mallintamisen jälkeen siitä luotiin 2D-mallit, räjäytys- ja piirikaaviokuvat.
Tutkimus onnistui ja toimeksiantaja oli tyytyväinen saamaansa materiaaliin. Materiaalin toimivuus optimaalisena järjestelmänä radanohjauksessa selviää vasta käytännön tasolla, jolloin laitteita saadaan myytyä ja toimitettua eri asiakkaille. Tulevaisuudessa kehityskohteita voisi olla radanohjausjärjestelmän myyntimateriaalin laatiminen ja havainnevideoiden toteuttaminen, missä nähtäisiin laitteen toimintaa paremmin. Lisäksi tuotteesta saadaan kentältä ja asiakkailta käytännön tasolla varmasti hyviä kehitysideoita tulevaisuutta ajatellen.
Tutkimus toteutettiin perehtymällä aikaisempiin toimeksiantajan toteuttamiin radanohjausjärjestelmiin ja niiden toimintaperiaatteisiin, joilla sai riittävän perehdytyksen ja tietotaidon itse radanohjaukseen. Tämän jälkeen oli mahdollista perehtyä paremmin tarvittaviin ja käytettäviin komponentteihin, joita laitteessa mahdollisesti voitaisiin käyttää. Tietoperustana käytettiin radanohjausjärjestelmää ja sen toimintaa, toimeksiantajan sisäistä materiaalia ja teemahaastatteluita. Muuhun tietoperustaan käytettiin tieteellisisiä artikkeleita, kirjoja ja tutkimuksia.
Kehittämistyö aloitettiin etsimällä ja miettimällä ensimmäiseksi mitä komponentteja radanohjausjärjestelmä vaatii. Etsintöjen jälkeen toteutettiin viisi eri osaluetteloa, joista valitiin yksi osaluettelo, joka soveltui parhaiten tähän tarkoitukseen ja täytti kaikki kriteerit. Tästä osaluettelosta lähdettiin toteuttamaan 3Dmallia, jossa suunnitteltiin komponenttien sijoituspaikat. 3D-mallintamisen jälkeen siitä luotiin 2D-mallit, räjäytys- ja piirikaaviokuvat.
Tutkimus onnistui ja toimeksiantaja oli tyytyväinen saamaansa materiaaliin. Materiaalin toimivuus optimaalisena järjestelmänä radanohjauksessa selviää vasta käytännön tasolla, jolloin laitteita saadaan myytyä ja toimitettua eri asiakkaille. Tulevaisuudessa kehityskohteita voisi olla radanohjausjärjestelmän myyntimateriaalin laatiminen ja havainnevideoiden toteuttaminen, missä nähtäisiin laitteen toimintaa paremmin. Lisäksi tuotteesta saadaan kentältä ja asiakkailta käytännön tasolla varmasti hyviä kehitysideoita tulevaisuutta ajatellen.