Sosiaalinen media lastensuojelussa
Laine, Oona; Polvi, Laura (2022)
Laine, Oona
Polvi, Laura
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110922340
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten sosiaalisen median viestintäpalvelut vaikuttavat lastensuojelulaitoksissa asuvien nuorten käyttäytymiseen työntekijöiden näkökulmasta sekä onko lastensuojelun työntekijöillä mediakasvatusvalmiuksia. Tavoitteena oli selvittää, miten sosiaalisen median viestintäpalvelujen käyttäminen ja sen rajoittaminen vaikuttavat lastensuojelulaitoksissa asuviin nuoriin ja että lastensuojelun työntekijät ymmärtäisivät opinnäytetyömme avulla sosiaalisen median merkityksen nuorten käyttäytymisessä ja pystyisivät lisäämään mediakasvatusta työhönsä. Opinnäytetyön tilaajana toimi Sospro Satakunta Oy.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui kuusi lastensuojelun sijaishuollon työntekijää. Haastattelun teemoina olivat sosiaalisen median käyttäminen, sosiaalisen median rajoittaminen ja mediakasvatus. Haastatteluista muodostunut aineisto litteroitiin ja jaoteltiin eri teemojen alle eri väreillä. Sisällönanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että sosiaalisen median viestintäpalvelujen käyttäminen vaikuttaa lastensuojelulaitoksissa asuvien nuorten käyttäytymiseen vuorovaikutustaitojen, oppimisen, hyvinvoinnin, riskikäyttäytymisen ja kiusaamisen kautta. Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille, että nuoret käyttävät sosiaalista mediaa lähestulkoon koko ajan ja suosituimmat sosiaalisen median kanavat olivat Snapchat, Instagram ja TikTok. Tulokset osoittivat myös, että lastensuojelun sijaishuollon työntekijöillä ei ole mediakasvatusvalmiuksia, mutta he kaipaisivat niitä. Opinnäytetyössä esitellyt aiemmat tutkimukset tukivat saatuja tuloksia. Aiheesta voisi toteuttaa jatkotutkimuksen, jossa haastateltavat olisivat itse lastensuojelun asiakkaita tai heidän huoltajiaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusta. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastattelulla, johon osallistui kuusi lastensuojelun sijaishuollon työntekijää. Haastattelun teemoina olivat sosiaalisen median käyttäminen, sosiaalisen median rajoittaminen ja mediakasvatus. Haastatteluista muodostunut aineisto litteroitiin ja jaoteltiin eri teemojen alle eri väreillä. Sisällönanalyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että sosiaalisen median viestintäpalvelujen käyttäminen vaikuttaa lastensuojelulaitoksissa asuvien nuorten käyttäytymiseen vuorovaikutustaitojen, oppimisen, hyvinvoinnin, riskikäyttäytymisen ja kiusaamisen kautta. Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille, että nuoret käyttävät sosiaalista mediaa lähestulkoon koko ajan ja suosituimmat sosiaalisen median kanavat olivat Snapchat, Instagram ja TikTok. Tulokset osoittivat myös, että lastensuojelun sijaishuollon työntekijöillä ei ole mediakasvatusvalmiuksia, mutta he kaipaisivat niitä. Opinnäytetyössä esitellyt aiemmat tutkimukset tukivat saatuja tuloksia. Aiheesta voisi toteuttaa jatkotutkimuksen, jossa haastateltavat olisivat itse lastensuojelun asiakkaita tai heidän huoltajiaan.