Digimentorimalli Eksotessa. Vertaismentorointimalli työyhteisöille
Nykänen, Johanna (2022)
Nykänen, Johanna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022110722171
Tiivistelmä
Väestö ikääntyy ja lisääntynyt palveluntarve haastaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia kehittämään ja laajentamaan palveluita. Digitalisaatio nähdään keinona vastata tähän palvelutarpeen kasvuun. Laajentumistavoitteiden saavuttamiseksi
sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten digitaalista osaamista tulee hyödyntää päivittäisessä työssä. Työyhteisöissä digitalisaation edistäjinä ja digisyrjäytymisen ennaltaehkäisijänä tarvitaan digimentoreita.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Rajapintaa lähestyttiin kehittämistyön näkökulmasta. Opinnäytetyö sisälsi toiminnallisuutta eli käytännönläheistä kehittämistä.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli käynnistää digimentoritoiminta Eksotessa ja koota digimentorimalli. Toimintaan rekrytoitiin vapaaehtoisia digimentoreita työyksiköistä. Toimintaan osallistuvat digimentorit toimivat tiedon lähteenä. Digimentorimallin aineisto kerättiin digimentoreilta Learning cafe- menetelmällä toteutetuissa työpajoissa. Ammattilaiset kuvasivat toiminnan kannalta oleelliset osaamisalueet- ja vaatimukset oppimiskahvila menetelmää soveltaen.
Osaamisalueiden ja – vaatimusten pohjalta laadittiin PRIA-menetelmää hyödyntäen digimentoritoiminnan visio ja strategia.
BSC tuloskorttia hyödynnettiin digimentoritoiminnan vision ja strategian muuntamisessa mitattaviksi tavoitteiksi. Digimentorimallin tuloksena muodostettiin digimentorin tehtävänkuva ja perehdyttämissuunnitelma. Perehdyttämissuunnitelman laadinnassa huomioitiin ammattilaisten tarvitsema osaaminen ja valmiudet Eksoten digitaalisten terveyspalveluiden käytössä
sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten digitaalista osaamista tulee hyödyntää päivittäisessä työssä. Työyhteisöissä digitalisaation edistäjinä ja digisyrjäytymisen ennaltaehkäisijänä tarvitaan digimentoreita.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä. Rajapintaa lähestyttiin kehittämistyön näkökulmasta. Opinnäytetyö sisälsi toiminnallisuutta eli käytännönläheistä kehittämistä.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli käynnistää digimentoritoiminta Eksotessa ja koota digimentorimalli. Toimintaan rekrytoitiin vapaaehtoisia digimentoreita työyksiköistä. Toimintaan osallistuvat digimentorit toimivat tiedon lähteenä. Digimentorimallin aineisto kerättiin digimentoreilta Learning cafe- menetelmällä toteutetuissa työpajoissa. Ammattilaiset kuvasivat toiminnan kannalta oleelliset osaamisalueet- ja vaatimukset oppimiskahvila menetelmää soveltaen.
Osaamisalueiden ja – vaatimusten pohjalta laadittiin PRIA-menetelmää hyödyntäen digimentoritoiminnan visio ja strategia.
BSC tuloskorttia hyödynnettiin digimentoritoiminnan vision ja strategian muuntamisessa mitattaviksi tavoitteiksi. Digimentorimallin tuloksena muodostettiin digimentorin tehtävänkuva ja perehdyttämissuunnitelma. Perehdyttämissuunnitelman laadinnassa huomioitiin ammattilaisten tarvitsema osaaminen ja valmiudet Eksoten digitaalisten terveyspalveluiden käytössä