Gymnasium eller yrkesinstitut: påverkar studerandes utbildningsbakgrund förutsättningarna för framgångsrika byggmästar- eller byggnadsingenjörsstudier?
Sundholm, Kasper (2022)
Sundholm, Kasper
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102621612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102621612
Tiivistelmä
Andra stadiets utbildningar skall ge de färdigheter som ligger till grund för fortsatta studier vid en yrkeshögskola eller ett universitet. Examensarbetet utreder och undersöker skillnaderna mellan de färdigheter som gymnasiet respektive yrkesinstituts byggnadsutbildning ger.
Syftet med examensarbetet är att jämföra de två utbildningarna och lyfta fram skillnaderna.
Yrkeshögskoleutbildningarna inom byggnads- och samhällsteknik är krävande högskoleutbildningar och därmed kan tidigare studier vara betydande för den studerandes studieframgång.
Undersökningen baserar sig på ett frågeformulär som yrkeshögskolestuderande, -lärare och alumner svarat på. De frågor som ställdes studerandena och alumnerna handlade om deras andra stadiets utbildning, studier vid yrkeshögskolan, studiegemenskap, förbättring och utveckling av övergången från andra stadiet till tredje stadiet.
Yrkeshögskolelärarna som undervisar byggmästare och ingenjörer svarade även på ett frågeformulär. Formuläret som lärarna svarade på handlade om hur de uppfattar studerandenas kunnande, skillnader mellan studerandena med examen från andra stadiet, studiemotivation samt om de anser att studerandena besitter de färdigheter som krävs för att bli byggmästare eller ingenjör.
I examensarbetet behandlas även ämnen som studiegemenskap, motivation och välmående. Dessa är delar av studielivet vilka är viktiga för att studerande skall trivas och kunna prestera enligt sina bästa förmågor. Ungdomarnas utbildning och välmående är något av det viktigaste vi måste värna om.
Undersökningen visar att andra stadiets utbildningar ger de färdigheter som krävs för att studera till byggmästare eller ingenjör vid en yrkeshögskola. Fördelarna man har då man inleder studierna vid en yrkeshögskola beror på den tidigare utbildningen. Oberoende om man studerat vid ett gymnasium eller ett yrkesinstitut finns det ämnen som kräver extra mycket arbete.
Syftet med examensarbetet är att jämföra de två utbildningarna och lyfta fram skillnaderna.
Yrkeshögskoleutbildningarna inom byggnads- och samhällsteknik är krävande högskoleutbildningar och därmed kan tidigare studier vara betydande för den studerandes studieframgång.
Undersökningen baserar sig på ett frågeformulär som yrkeshögskolestuderande, -lärare och alumner svarat på. De frågor som ställdes studerandena och alumnerna handlade om deras andra stadiets utbildning, studier vid yrkeshögskolan, studiegemenskap, förbättring och utveckling av övergången från andra stadiet till tredje stadiet.
Yrkeshögskolelärarna som undervisar byggmästare och ingenjörer svarade även på ett frågeformulär. Formuläret som lärarna svarade på handlade om hur de uppfattar studerandenas kunnande, skillnader mellan studerandena med examen från andra stadiet, studiemotivation samt om de anser att studerandena besitter de färdigheter som krävs för att bli byggmästare eller ingenjör.
I examensarbetet behandlas även ämnen som studiegemenskap, motivation och välmående. Dessa är delar av studielivet vilka är viktiga för att studerande skall trivas och kunna prestera enligt sina bästa förmågor. Ungdomarnas utbildning och välmående är något av det viktigaste vi måste värna om.
Undersökningen visar att andra stadiets utbildningar ger de färdigheter som krävs för att studera till byggmästare eller ingenjör vid en yrkeshögskola. Fördelarna man har då man inleder studierna vid en yrkeshögskola beror på den tidigare utbildningen. Oberoende om man studerat vid ett gymnasium eller ett yrkesinstitut finns det ämnen som kräver extra mycket arbete.