Virtuaalisten ja pelillisten menetelmien hyödyllisyys restonomien opetuksessa ja alueellisessa kehittämisessä
Pulkkinen, Laura (2022)
Pulkkinen, Laura
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102121506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022102121506
Tiivistelmä
Verkko-opetuksen yleistyessä uusien oppimisympäristöjen tarve kasvaa. Pelillisyyttä on opetuksessa hyödynnetty sen hyvien opiskelumotivaatiota edistävien vaikutuksien vuoksi. Virtuaalisien ja pelillisien oppimisympäristöjen vaikutuksia osaamiseen ei ole laajasti tutkittu, joten artikkeliopinnäytetyö soveltui hyvin tuomaan uutta tietoa kuin opinnäytetyön tilaajalle Kaakkois-Suomen ammatti-korkeakoululle. Oppiminen ja osaaminen kulkevat rinnakkain, ja opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, edistävätkö virtuaaliset ja pelilliset oppimisympäristöt osaamista.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tutkimuksellista tietoa uusien oppimisympäristöjen kehittämiseen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa painottuen restonomiopetukseen ja tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan.
Opinnäytetyön tutkimusta ohjasivat tutkimuskysymykset virtuaalisien ja pelillisien oppimisympäristöjen hyödyllisyydestä osaamisen kehittymisessä ja aluekehittämistä tukevan yritysyhteistyön yhdistämisessä oppimisympäristöihin. Tutkimuskysymyksiin vastauksia kartoitettiin monipuolisen aineiston kautta, tutkimuksen ollessa tapaustutkimus. Aineistoa kerätiin erilaisien kyselyiden, palautteiden ja Etelä-Savon resurssiviisaat ruokapalvelu – tiedolla tehokkuutta prosesseihin ja vähähiilisyyteen-hankkeen materiaalin kautta.
Tutkimuksen ollessa tapaustutkimukselle tyypillisesti pääosin laadullista analysoitiin tutkimusaineistoa kokonaisuudessaan laadullisien menetelmien kautta. Aineistosta etsittiin erilaisia teemoja, joiden alle voitiin tyypitellä aineistosta nousseita näkökulmia ja niiden määrää.
Tutkimuksen tulosten perusteella virtuaaliset ja pelilliset oppimisympäristöt ovat opiskelijoille mieluisia, opiskelumotivaatiota tukevia ja osittain myös osaamisen kehittymistä edistäviä. Aineiston analyysin kautta nousi tarve kehittää oppimis-ympäristöjä asiantuntijatyötä tukevaksi ja tekniseltä toteutukselta laadukkaiksi. Virtuaalisien ja pelillisien oppimisympäristöjen hyödyntäminen on restonomeja opettavien mielestä osa tulevaisuutta, vaikka tukea niiden teknologiseen ja pedagogisesti laadukkaaseen toteutukseen tarvitaan. Virtuaalisien ja pellillisten oppimisympäristöjen yhdistäminen Etelä-Savolaisien ruokapalveluiden kehittämistarpeita vastaaviksi toteutetaan osittain restonomien opetuksessa.
Tulosten perusteella laadittiin kaksi yhteneväistä artikkelia ”Mara-alan koulutukseen kaivataan pelillisyyttä, mutta tekemistä riittää” julkaistiin Avec verkko-julkaisussa (liite 7). Toinen artikkeli ”Restonomit oppivat virtuaalisesti alueellisesti tärkeitä aiheita” artikkeli julkaistiin READ-Xamk lehdessä (liite 8).
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tutkimuksellista tietoa uusien oppimisympäristöjen kehittämiseen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa painottuen restonomiopetukseen ja tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaan.
Opinnäytetyön tutkimusta ohjasivat tutkimuskysymykset virtuaalisien ja pelillisien oppimisympäristöjen hyödyllisyydestä osaamisen kehittymisessä ja aluekehittämistä tukevan yritysyhteistyön yhdistämisessä oppimisympäristöihin. Tutkimuskysymyksiin vastauksia kartoitettiin monipuolisen aineiston kautta, tutkimuksen ollessa tapaustutkimus. Aineistoa kerätiin erilaisien kyselyiden, palautteiden ja Etelä-Savon resurssiviisaat ruokapalvelu – tiedolla tehokkuutta prosesseihin ja vähähiilisyyteen-hankkeen materiaalin kautta.
Tutkimuksen ollessa tapaustutkimukselle tyypillisesti pääosin laadullista analysoitiin tutkimusaineistoa kokonaisuudessaan laadullisien menetelmien kautta. Aineistosta etsittiin erilaisia teemoja, joiden alle voitiin tyypitellä aineistosta nousseita näkökulmia ja niiden määrää.
Tutkimuksen tulosten perusteella virtuaaliset ja pelilliset oppimisympäristöt ovat opiskelijoille mieluisia, opiskelumotivaatiota tukevia ja osittain myös osaamisen kehittymistä edistäviä. Aineiston analyysin kautta nousi tarve kehittää oppimis-ympäristöjä asiantuntijatyötä tukevaksi ja tekniseltä toteutukselta laadukkaiksi. Virtuaalisien ja pelillisien oppimisympäristöjen hyödyntäminen on restonomeja opettavien mielestä osa tulevaisuutta, vaikka tukea niiden teknologiseen ja pedagogisesti laadukkaaseen toteutukseen tarvitaan. Virtuaalisien ja pellillisten oppimisympäristöjen yhdistäminen Etelä-Savolaisien ruokapalveluiden kehittämistarpeita vastaaviksi toteutetaan osittain restonomien opetuksessa.
Tulosten perusteella laadittiin kaksi yhteneväistä artikkelia ”Mara-alan koulutukseen kaivataan pelillisyyttä, mutta tekemistä riittää” julkaistiin Avec verkko-julkaisussa (liite 7). Toinen artikkeli ”Restonomit oppivat virtuaalisesti alueellisesti tärkeitä aiheita” artikkeli julkaistiin READ-Xamk lehdessä (liite 8).