Sosiaalisen median markkinoinnin vaikutus hakijamäärään: koulutuskeskus Salpauksen hevosalalla
Kukkonen, Linda (2022)
Kukkonen, Linda
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321175
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101321175
Tiivistelmä
Tämän raportin tarkoituksena on auttaa opinnäytetyöntilaajaa, Koulutuskeskus Salpauksen hevosalaa, kehittämään sosiaalisen median markkinointia. Tarkoituksena oli myös selvittää hevosalan sosiaalisen median markkinoinnin kohderyhmät ja kerryttää asiakasymmärrystä.
Hevosalan sosiaalisen median markkinoinnin ensisijainen tavoite on lisätä hevosalan koulutusten hakijamääriä. Työssä tarkastellaan hevosalan nykyistä sosiaalisen median markkinointia ja sisällöntuotantoa. Työn teoreettinen osuus käsittelee strategista sisältömarkkinointia ja ostopäätösteoriaa.
Raportin empiirisessä osiossa keskitytään tutkimuksen suorittamiseen ja tulosten esittelyyn. Työtä varten teetettiin kyselytutkimus hevosalan nykyisille opiskelijoille lomakepalvelu Google Formsin avulla. Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2022 ja siihen vastasi 31 opiskelijaa, jotka edustavat hevosalan perustutkintoa, ammattitutkintoa ja erikoisammattitutkintoa.
Raportin lopussa käsitellään tutkimuksen tuloksia ja tehdään niiden pohjalta kehitysehdotuksia hevosalan sosiaalisen median markkinoinnin parantamiseen. Tutkimustuloksista selviää, että valtaosa vastanneista ei seurannut hevosalan sosiaalisen median kanavia ennen hakupäätöstään, vaikka käyttävätkin sosiaalista mediaa ja pitävät oppilaitoksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa tärkeänä.
Hevosalan sosiaalisen median markkinoinnin ensisijainen tavoite on lisätä hevosalan koulutusten hakijamääriä. Työssä tarkastellaan hevosalan nykyistä sosiaalisen median markkinointia ja sisällöntuotantoa. Työn teoreettinen osuus käsittelee strategista sisältömarkkinointia ja ostopäätösteoriaa.
Raportin empiirisessä osiossa keskitytään tutkimuksen suorittamiseen ja tulosten esittelyyn. Työtä varten teetettiin kyselytutkimus hevosalan nykyisille opiskelijoille lomakepalvelu Google Formsin avulla. Tutkimus toteutettiin toukokuussa 2022 ja siihen vastasi 31 opiskelijaa, jotka edustavat hevosalan perustutkintoa, ammattitutkintoa ja erikoisammattitutkintoa.
Raportin lopussa käsitellään tutkimuksen tuloksia ja tehdään niiden pohjalta kehitysehdotuksia hevosalan sosiaalisen median markkinoinnin parantamiseen. Tutkimustuloksista selviää, että valtaosa vastanneista ei seurannut hevosalan sosiaalisen median kanavia ennen hakupäätöstään, vaikka käyttävätkin sosiaalista mediaa ja pitävät oppilaitoksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa tärkeänä.