Työnantajamielikuvan kehittäminen : case: Raute Oyj
Korhonen, Krista (2022)
Korhonen, Krista
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021035
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022101021035
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kartoittaa kohdeorganisaation työnantajamielikuvan nykytilanne sisäisen henkilöstötutkimuksen avulla. Lisäksi tavoitteena oli tutkimustulosten pohjalta, sekä aiempaan tutkittuun tietoon ja alan kirjallisuuteen pohjaten luoda kohdeorganisaatiolle ohjeistus siitä, miten työnantajamielikuvaa voidaan kehittää.
Teoreettinen viitekehys koostui sisäisestä- ja ulkoisesta työnantajamielikuvasta ja näihin vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tarkasteltiin sisäisen- ja ulkoisen työnantajamielikuvan kehittä-mistä ja johtamista, sekä mittaamista. Tavoitteena oli tunnistaa työnantajamielikuvan merkitys teknologia-alan yritykselle erittäin kilpailluilla työmarkkinoilla, sekä selvittää millaisia toimenpiteitä työnantajamielikuvan kehittäminen edellyttää.
Tutkimusosuuden menetelmä oli kvalitatiivinen ja tutkimustavaksi valikoitu kysely. Kyselyitä toteutettiin kaksi, joista toinen kohdennettiin kohdeorganisaation koko henkilöstölle, ja toinen johtohenkilöstölle. Tutkimusosuuden tavoitteena oli kartoittaa kohdeorganisaation henkilöstön työntekijäkokemusta, työtyytyväisyyttä sekä näkemyksiä työnantajamielikuvan nykytilanteesta.
Tutkimustulosten pohjalta määriteltiin kohdeorganisaation sisäisen työnantajamielikuvan nykyinen tilanne ja tunnistettiin keskeiset kehittämiskohteet. Kohdeorganisaatiolle luotiin konkreettinen ohjeistus, jonka avulla työnantajamielikuvaa voidaan kehittää. Kehitystyö alkaa organisaation sisältä, sillä sisäinen työnantajamielikuva heijastuu organisaation ulkopuolelle potentiaalisille työnhakijoille ja muille sidosryhmille ulkoiseksi työnantajamielikuvaksi. Tämän työn tulosten avulla kohdeorganisaatio voi tehdä toimenpiteitä työnantajamielikuvan kehittämiseksi toivottuun suuntaan, sekä arvioida tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta tulevaisuudessa.
Teoreettinen viitekehys koostui sisäisestä- ja ulkoisesta työnantajamielikuvasta ja näihin vaikuttavista tekijöistä. Lisäksi tarkasteltiin sisäisen- ja ulkoisen työnantajamielikuvan kehittä-mistä ja johtamista, sekä mittaamista. Tavoitteena oli tunnistaa työnantajamielikuvan merkitys teknologia-alan yritykselle erittäin kilpailluilla työmarkkinoilla, sekä selvittää millaisia toimenpiteitä työnantajamielikuvan kehittäminen edellyttää.
Tutkimusosuuden menetelmä oli kvalitatiivinen ja tutkimustavaksi valikoitu kysely. Kyselyitä toteutettiin kaksi, joista toinen kohdennettiin kohdeorganisaation koko henkilöstölle, ja toinen johtohenkilöstölle. Tutkimusosuuden tavoitteena oli kartoittaa kohdeorganisaation henkilöstön työntekijäkokemusta, työtyytyväisyyttä sekä näkemyksiä työnantajamielikuvan nykytilanteesta.
Tutkimustulosten pohjalta määriteltiin kohdeorganisaation sisäisen työnantajamielikuvan nykyinen tilanne ja tunnistettiin keskeiset kehittämiskohteet. Kohdeorganisaatiolle luotiin konkreettinen ohjeistus, jonka avulla työnantajamielikuvaa voidaan kehittää. Kehitystyö alkaa organisaation sisältä, sillä sisäinen työnantajamielikuva heijastuu organisaation ulkopuolelle potentiaalisille työnhakijoille ja muille sidosryhmille ulkoiseksi työnantajamielikuvaksi. Tämän työn tulosten avulla kohdeorganisaatio voi tehdä toimenpiteitä työnantajamielikuvan kehittämiseksi toivottuun suuntaan, sekä arvioida tehtyjen toimenpiteiden vaikuttavuutta tulevaisuudessa.