Sähköautojen akkupalojen sammutusmenetelmät
Helander, Tarmo (2022)
Helander, Tarmo
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620905
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100620905
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida erilaisia menetelmiä sähköautojen akkupalojen sammuttamiseksi ja lämpökarkaamisen jäähdyttämiseksi. Opinnäytetyössä esitetyt menetelmät arvioitiin ja menetelmien hyvät ja huonot ominaisuudet dokumentoitiin osana arviointeja. Opinnäytetyötutkimuksen tuloksena saatiin useita vaihtoehtoisia sammutus- ja jäähdytysmenetelmiä, jotka voidaan soveltaa onnettomuuspaikalla. Opinnäytetyö tarjoaa viime kädessä tietoa suomalaisille pelastuslaitoksille sähköautojen akkupaloista sekä lämpökarkaamiseen liittyvistä ilmiöistä ja niiden hallintamenetelmistä.
Tämän opinnäytetyön sisältö koostui teoreettisesta viitekehyksestä sekä tutkimuksen raportoiduista tiedoista sähköautojen akkupaloista tai sähköautoihin liittyvistä palovaarallisista tehtävistä Suomessa vuosina 2017–2022. Lisäksi tutkimukseen sisältyi National Transportation Security Boardin laatima onnettomuustutkintaraportti sähköautojen tulipaloista Yhdysvalloissa. NTSB:n raportista käännettiin ja analysoitiin neljä sähköautojen akkupaloa koskevaa onnettomuustutkintaselostetta tutkimusta varten.
Tutkimuksen analyysi osoitti, että Suomessa tällä hetkellä käytössä olevat menetelmät voivat olla oikein toteutettuina riittävän tehokkaita sähköautojen akkupalon sammuttamiseen tai akustossa olevan lämpökarkaamisen jäähdyttämiseen. Pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustilasto PRONTOn raporttien perusteella Suomessa pelastuslaitosten tietämys oikeista menetelmistä sähköautojen akkupaloissa tai sähköautojen suurjännitejärjestelmien vikaantumisiin liittyvissä palovaarallisissa tilanteissa osoittautui riittämättömäksi.
Tutkimuksen analyysin perusteella tehdyissä johtopäätöksissä todettiin, että sähköautojen akkupaloja koskeva koulutus Suomen pelastusalalle on järjestettävä ja suunniteltava johdonmukaisesti. Tarvittavat sammutuskalustohankinnat tulisi suunnitella siten, että koulutettavat vaihtoehtoiset sammutus- ja jäähdytysmenetelmät ovat toteutettavissa turvallisesti ja tehokkaasti.
Tämän opinnäytetyön sisältö koostui teoreettisesta viitekehyksestä sekä tutkimuksen raportoiduista tiedoista sähköautojen akkupaloista tai sähköautoihin liittyvistä palovaarallisista tehtävistä Suomessa vuosina 2017–2022. Lisäksi tutkimukseen sisältyi National Transportation Security Boardin laatima onnettomuustutkintaraportti sähköautojen tulipaloista Yhdysvalloissa. NTSB:n raportista käännettiin ja analysoitiin neljä sähköautojen akkupaloa koskevaa onnettomuustutkintaselostetta tutkimusta varten.
Tutkimuksen analyysi osoitti, että Suomessa tällä hetkellä käytössä olevat menetelmät voivat olla oikein toteutettuina riittävän tehokkaita sähköautojen akkupalon sammuttamiseen tai akustossa olevan lämpökarkaamisen jäähdyttämiseen. Pelastustoimen resurssi- ja onnettomuustilasto PRONTOn raporttien perusteella Suomessa pelastuslaitosten tietämys oikeista menetelmistä sähköautojen akkupaloissa tai sähköautojen suurjännitejärjestelmien vikaantumisiin liittyvissä palovaarallisissa tilanteissa osoittautui riittämättömäksi.
Tutkimuksen analyysin perusteella tehdyissä johtopäätöksissä todettiin, että sähköautojen akkupaloja koskeva koulutus Suomen pelastusalalle on järjestettävä ja suunniteltava johdonmukaisesti. Tarvittavat sammutuskalustohankinnat tulisi suunnitella siten, että koulutettavat vaihtoehtoiset sammutus- ja jäähdytysmenetelmät ovat toteutettavissa turvallisesti ja tehokkaasti.