Sairaanhoitajan osaamisalueet nuorten mielenterveyden edistämistyössä opiskeluterveydenhuollossa
Salmela, Henna (2022)
Salmela, Henna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100520858
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022100520858
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveys on heikentynyt viime vuosina niin Suomessa kuin maailmanlaajuisesti. Mielenterveyden heikkenemiseen on vaikuttanut COVID-19-pandemia, toisaalta jo ennen pandemiaa nuorten mieliala- ja ahdistuneisuusoireiden havaittiin olevan kasvussa. Nuorten mielenterveyttä voidaan tukea mielenterveyden lähipalveluihin, sekä varhaiseen tukeen ja hoitoon panostamalla. Mielenterveyttä edistävällä ja ennaltaehkäisevällä työllä voidaan vaikuttaa mielenterveysongelmien kehittymiseen ja syntyyn nuoruudessa ja myöhemmässä elämässä.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sairaanhoitajan osaamisalueita nuorten mielenterveyden edistämistyössä opiskeluterveydenhuollossa. Työn tavoitteena oli päivittää mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajan työnkuvaa opiskeluterveydenhuollon yksikössä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena huomioiden hyvät tieteelliset käytänteet. Opinnäytetyön aineisto kerättiin erään eteläsuomalaisen kaupungin opiskeluterveydenhuollon kuudelta sairaanhoitajalta eli kaikilta muilta yksikön sairaanhoitajilta paitsi tutkimuksen tekijältä (N=6). Aineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajilta vaaditaan laajaa monitieteistä tiedollista, taidollista, asenteellista sekä persoonan piirteisiin liittyvää osaamista nuorten mielenterveyden edistämistyössä. Tiedollisessa osaamisessa painottui tiedon soveltaminen käytännössä, ja taidollisessa osaamisessa keskeisinä ilmenivät yhteistyö- ja kommunikaatiotaidot. Asenteellinen osaaminen ilmeni positiivisena suhtautumisena mielenterveyden edistämistä ja asiakkaita kohtaan, ja persoonan piirteisiin liittyvässä osaamisessa keskeistä oli taito johtaa omaa työtä. Tulosten perusteella olennaista on sairaanhoitajien jatkuva täydennyskoulutus sekä monialaisen yhteistyön kehittäminen. Young people`s mental health has weakened in Finland and worldwide during recent years. COVID-19-pandemic has affected young people`s mental health, on the other hand the symptoms of anxiety and depression among the youth had already been increasing before the pandemic. Young people`s mental health can be supported by promoting mental health and preventing mental illness by early interventions. By investing in young people`s mental health promotion and young people`s early interventions, it is possible to reduce the occurrence, prevalence, and severity of targeted mental health conditions.
The purpose of the thesis was to examine nurses` competence areas in adolescent mental health promotion work in study health care. The objective of the thesis was to update the job description of mental health nurses` at the study health care. In the thesis, the nurses` abilities were analysed qualitatively and according to the good standards of research. The research material was gathered by interviewing six nurses of study health care in one city of southern Finland (N=6). A deductive content analysis method was used.
According to the results, nurses` had extensive interdisciplinary knowledge, skill-related competence, attitudinal competence, and suitable personal characteristics in mental health promotion work. The application of knowledge in practice was crucial, and communication and collaboration skills emerged as essential regarding skill-related competence. Attitudinal competence manifested itself as a positive attitude towards mental health promotion and clients, and skill to lead oneself was pivotal as a personality trait. Based on the results, further training of nurses and ensuring the seamlessness of multidisciplinary work is essential.
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin sairaanhoitajan osaamisalueita nuorten mielenterveyden edistämistyössä opiskeluterveydenhuollossa. Työn tavoitteena oli päivittää mielenterveys- ja päihdetyön sairaanhoitajan työnkuvaa opiskeluterveydenhuollon yksikössä. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena huomioiden hyvät tieteelliset käytänteet. Opinnäytetyön aineisto kerättiin erään eteläsuomalaisen kaupungin opiskeluterveydenhuollon kuudelta sairaanhoitajalta eli kaikilta muilta yksikön sairaanhoitajilta paitsi tutkimuksen tekijältä (N=6). Aineisto analysoitiin deduktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajilta vaaditaan laajaa monitieteistä tiedollista, taidollista, asenteellista sekä persoonan piirteisiin liittyvää osaamista nuorten mielenterveyden edistämistyössä. Tiedollisessa osaamisessa painottui tiedon soveltaminen käytännössä, ja taidollisessa osaamisessa keskeisinä ilmenivät yhteistyö- ja kommunikaatiotaidot. Asenteellinen osaaminen ilmeni positiivisena suhtautumisena mielenterveyden edistämistä ja asiakkaita kohtaan, ja persoonan piirteisiin liittyvässä osaamisessa keskeistä oli taito johtaa omaa työtä. Tulosten perusteella olennaista on sairaanhoitajien jatkuva täydennyskoulutus sekä monialaisen yhteistyön kehittäminen.
The purpose of the thesis was to examine nurses` competence areas in adolescent mental health promotion work in study health care. The objective of the thesis was to update the job description of mental health nurses` at the study health care. In the thesis, the nurses` abilities were analysed qualitatively and according to the good standards of research. The research material was gathered by interviewing six nurses of study health care in one city of southern Finland (N=6). A deductive content analysis method was used.
According to the results, nurses` had extensive interdisciplinary knowledge, skill-related competence, attitudinal competence, and suitable personal characteristics in mental health promotion work. The application of knowledge in practice was crucial, and communication and collaboration skills emerged as essential regarding skill-related competence. Attitudinal competence manifested itself as a positive attitude towards mental health promotion and clients, and skill to lead oneself was pivotal as a personality trait. Based on the results, further training of nurses and ensuring the seamlessness of multidisciplinary work is essential.