Laatujohtaminen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä : nykytilakuvauksen kautta laadun kehittämisen aallonharjalle tulevaisuuden hyvinvointialueella
Hietala, Reetaleena; Särkikoski, Outi (2022)
Hietala, Reetaleena
Särkikoski, Outi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092720509
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092720509
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan laatua sekä laatujohtamista sosiaali- ja terveydenhuollon kontekstissa. Laatu sosiaali- ja terveydenhuollossa on moniulotteinen ja sen toteutuminen edellyttää johtamista. Laatujohtamista voidaan toteuttaa eri tavoin. Keskeistä on systemaattinen johtaminen ja koko organisaation sitoutuminen. Laadun merkitys korostuu myös tulevaisuuden hyvinvointialueen aloittaessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa laatujohtamisen nykytilasta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä (Eksote). Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa laatujohtamisen nykytila kohdeorganisaatiossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analysoitavana aineistona oli organisaation johtamiseen, päätöksentekoon ja hallintoon liittyvää dokumentaatiota. Aineiston analyysi toteutettiin deduktiivisena sisällönanalyysinä, jossa analyysitaulukko koostettiin laatujohtamisen osa-alueista.
Tutkimuksen perusteella dokumentaatiosta oli löydettävissä laatujohtamista kuvaavia osa-alueita. Asiakkuuden osa-alue ilmeni vahvana ja selkeänä aineistossa. Kohdeorganisaation organisaatiokulttuuri kuvautui yhdessä tekemiseen ja toisilta oppimiseen kannustavana. Johdon sitoutumisen merkitys korostui laatutavoitteiden saavuttamisessa. Kohdeorganisaatiossa oli havaittavissa laatutyökalujen, kuten PDCA-kehän ja Leanin käyttö osana laatujohtamista. Tutkimuksen pohjalta kohdeorganisaatiossa on valmiudet jatkaa työskentelyä laatujohtamisen edistämiseksi ja tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää laatujohtamisen kehittämisessä. The thesis examines quality and quality management in the social and health care sector context. Quality in social and health care is multidimensional and it requires management. Quality management can be implemented in different ways. The key is systematic management and commitment from the whole organisation. Quality will also become more important as the welfare area of the future takes off.
The aim of the thesis was to increase knowledge about the current state of quality management in South Karelia Health and Social Services District (Eksote). The purpose of the thesis was to identify the current state of quality management in the target organisation. The thesis was carried out as qualitative research and the data to be analysed was the management, decision making and administration of the organisation. The analysis of the data was carried out as deductive content analysis, in which the analysis table was compiled from the quality management quality management.
Based on the survey, the documentation found descriptive quality management areas of quality. The area of customer focus emerged strongly and clearly in the data. The organisational culture of the target organisation was characterised by a culture of working together and learning from others. The importance of the management commitment highlighted in achieving quality objectives. The target organisation noticeable used quality tools such as PDCA framework and Lean as part of quality management.Based on the thesis the target organisation has the capacity to continue working on quality management and the results of this thesis can be used in the development of quality management.
Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä tietoa laatujohtamisen nykytilasta Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirissä (Eksote). Tutkimuksen tarkoituksena oli tunnistaa laatujohtamisen nykytila kohdeorganisaatiossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analysoitavana aineistona oli organisaation johtamiseen, päätöksentekoon ja hallintoon liittyvää dokumentaatiota. Aineiston analyysi toteutettiin deduktiivisena sisällönanalyysinä, jossa analyysitaulukko koostettiin laatujohtamisen osa-alueista.
Tutkimuksen perusteella dokumentaatiosta oli löydettävissä laatujohtamista kuvaavia osa-alueita. Asiakkuuden osa-alue ilmeni vahvana ja selkeänä aineistossa. Kohdeorganisaation organisaatiokulttuuri kuvautui yhdessä tekemiseen ja toisilta oppimiseen kannustavana. Johdon sitoutumisen merkitys korostui laatutavoitteiden saavuttamisessa. Kohdeorganisaatiossa oli havaittavissa laatutyökalujen, kuten PDCA-kehän ja Leanin käyttö osana laatujohtamista. Tutkimuksen pohjalta kohdeorganisaatiossa on valmiudet jatkaa työskentelyä laatujohtamisen edistämiseksi ja tämän tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää laatujohtamisen kehittämisessä.
The aim of the thesis was to increase knowledge about the current state of quality management in South Karelia Health and Social Services District (Eksote). The purpose of the thesis was to identify the current state of quality management in the target organisation. The thesis was carried out as qualitative research and the data to be analysed was the management, decision making and administration of the organisation. The analysis of the data was carried out as deductive content analysis, in which the analysis table was compiled from the quality management quality management.
Based on the survey, the documentation found descriptive quality management areas of quality. The area of customer focus emerged strongly and clearly in the data. The organisational culture of the target organisation was characterised by a culture of working together and learning from others. The importance of the management commitment highlighted in achieving quality objectives. The target organisation noticeable used quality tools such as PDCA framework and Lean as part of quality management.Based on the thesis the target organisation has the capacity to continue working on quality management and the results of this thesis can be used in the development of quality management.