Työntekijäkokemus Verohallinnon organisaatiomuutoksessa: Länsi-Suomen verotoimisto
Yliaho, Taina (2022)
Yliaho, Taina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022092020321
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää organisaatiomuutoksen vaikutus Länsi-Suomen verotoimiston työntekijäkokemukseen. Lisäksi tutkittiin, miten organisaatiomuutos vaikuttaa Webropol- ja PERMA-V-työntekijäkokemuskyselyn tuloksiin. Tavoitteena oli selvittää, miten työntekijäkokemusta tulisi kehittää ja johtaa, jotta sen avulla saavutettaisiin toivottuja hyötyjä organisaatiolle ja vahvistettaisiin positiivista työntekijäkokemusta.
Länsi-Suomen verotoimistossa toteutettiin organisaatiomuutos 1.1.2022. Organisaatiomuutos kosketti kaikkiaan 400 työntekijää, jotka jakaantuivat 20 eri ryhmään. Organisaatiomuutoksen lisäksi muuttui työntekijöiden ryhmä ja/tai esimies. Lisäksi koko organisaatiossa otettiin käyttöön keväällä uusi PERMA-V-työntekijäkokemuskysely työntekijäkokemuksen mittaamiseen.
Teoriaosuudessa määritellään tutkimuksen kannalta olennaiset asiat ja esitellään ajankohtaisia tutkimustuloksia asiaan liittyen. Tutkimus toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla toukokuussa 2022. Jokaisesta ryhmästä valittiin 2 vastaajaa. Kysely lähetettiin kaksikielisenä 39 satunnaisotannalla valitulle henkilölle. Kyselyajan päättyessä vastanneiden määrä oli 22 kpl. Vastaajajoukko kattoi ryhmäpäälliköitä lukuun ottamatta hyvin henkilöstön edustaman profiilijoukon.
Tulosten perusteella työn merkityksellisyys, työntekijöiden väliset suhteet ja selkeät vastuut, osaamisen kehittäminen, tavoitteet ja päätöksenteon valtuuttaminen noudattelivat eri kyselyjen tuloksissa samaa linjaa. Työntekijäkokemus oli pysynyt muutoksessa pääosin samana. Työntekijöillä oli ollut esimiesten tuki, ja työn suunnittelu oli toteutunut hyvin muutoksen aikana.
Työntekijäkokemusta parantaisi työn joustaminen elämäntilanteen mukaan, päätyön suurempi osuus työssä, laadun korostaminen tilannehuoneiden mittareiden sijaan ja tavoitteiden muuttaminen sekä prosessien välinen yhteistyö. Lisäksi toivottiin läsnätyötä ja yhteistyön lisäämistä sekä osaamisen laajentamista haasteellisempien työtehtävien kautta.
Länsi-Suomen verotoimistossa toteutettiin organisaatiomuutos 1.1.2022. Organisaatiomuutos kosketti kaikkiaan 400 työntekijää, jotka jakaantuivat 20 eri ryhmään. Organisaatiomuutoksen lisäksi muuttui työntekijöiden ryhmä ja/tai esimies. Lisäksi koko organisaatiossa otettiin käyttöön keväällä uusi PERMA-V-työntekijäkokemuskysely työntekijäkokemuksen mittaamiseen.
Teoriaosuudessa määritellään tutkimuksen kannalta olennaiset asiat ja esitellään ajankohtaisia tutkimustuloksia asiaan liittyen. Tutkimus toteutettiin sekä määrällisenä että laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-kyselyn avulla toukokuussa 2022. Jokaisesta ryhmästä valittiin 2 vastaajaa. Kysely lähetettiin kaksikielisenä 39 satunnaisotannalla valitulle henkilölle. Kyselyajan päättyessä vastanneiden määrä oli 22 kpl. Vastaajajoukko kattoi ryhmäpäälliköitä lukuun ottamatta hyvin henkilöstön edustaman profiilijoukon.
Tulosten perusteella työn merkityksellisyys, työntekijöiden väliset suhteet ja selkeät vastuut, osaamisen kehittäminen, tavoitteet ja päätöksenteon valtuuttaminen noudattelivat eri kyselyjen tuloksissa samaa linjaa. Työntekijäkokemus oli pysynyt muutoksessa pääosin samana. Työntekijöillä oli ollut esimiesten tuki, ja työn suunnittelu oli toteutunut hyvin muutoksen aikana.
Työntekijäkokemusta parantaisi työn joustaminen elämäntilanteen mukaan, päätyön suurempi osuus työssä, laadun korostaminen tilannehuoneiden mittareiden sijaan ja tavoitteiden muuttaminen sekä prosessien välinen yhteistyö. Lisäksi toivottiin läsnätyötä ja yhteistyön lisäämistä sekä osaamisen laajentamista haasteellisempien työtehtävien kautta.