Miehittämätön ilmailu - läpileikkaus miehittämättömän ilmailun sääntelyyn viranomaisen näkökulmasta
Visuri, Arttu (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091920286
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091920286
Tiivistelmä
Tässä työssä selvitettiin miehittämättömään ilmailuun liittyvää lainsäädäntöä. Tarkoituksena oli nimenomaa selventää pirstaleisen lainsäädännön olennaisia kohtia viranomaiselle helpottamaan tämän työtä käsiteltäessä miehittämättömään ilmailuun liittyviä asioita kentällä ja esitutkinnassa.
Lisäksi työssä selvitettiin, miten miehittämättömään ilmailuun liittyvä rikollisuus ilmenee Suomessa. Asiaa tarkasteltiin nimenomaan yleisimmän miehittämättömään ilmailuun liittyvän rikkomuksen, ilmailulain 178 § ilmailurikkomuksen, kautta.
Työn tuloksena voitiin todeta, että viranomaisten tietoon tulleiden ilmailurikkomusten määrä on alkanut kasvamaan huomattavasti samalla, kun poliisin oma koulutusjärjestelmä ja osaaminen on kehittynyt. Samoin havaittiin, että tarkastelu jaksolle osunut koronapandemian aiheuttama yleisötilaisuuksien puuttuminen näkyi suoraan viranomaisten tietoon tulleiden ilmailurikkomusten määrässä.
Tästä voitiin tehdä johtopäätelmä, että valtaosa kirjatuista ilmailurikkomuksista on liittynyt yleisötilaisuuksien yhteydessä tehtyihin havaintoihin. Näin ollen poliisin oma suunnitelmallinen valvonta ja oman osaamisen kehittäminen on paljastanut kyseisiä rikkomuksia.
Lisäksi työssä selvitettiin, miten miehittämättömään ilmailuun liittyvä rikollisuus ilmenee Suomessa. Asiaa tarkasteltiin nimenomaan yleisimmän miehittämättömään ilmailuun liittyvän rikkomuksen, ilmailulain 178 § ilmailurikkomuksen, kautta.
Työn tuloksena voitiin todeta, että viranomaisten tietoon tulleiden ilmailurikkomusten määrä on alkanut kasvamaan huomattavasti samalla, kun poliisin oma koulutusjärjestelmä ja osaaminen on kehittynyt. Samoin havaittiin, että tarkastelu jaksolle osunut koronapandemian aiheuttama yleisötilaisuuksien puuttuminen näkyi suoraan viranomaisten tietoon tulleiden ilmailurikkomusten määrässä.
Tästä voitiin tehdä johtopäätelmä, että valtaosa kirjatuista ilmailurikkomuksista on liittynyt yleisötilaisuuksien yhteydessä tehtyihin havaintoihin. Näin ollen poliisin oma suunnitelmallinen valvonta ja oman osaamisen kehittäminen on paljastanut kyseisiä rikkomuksia.