Mielenterveys- ja päihdeasiakkaiden palveluiden yhteiskehittäminen palvelumuotoilulla kotihoidossa
Epäilys, Heidi; Oksanen, Sari (2022)
Epäilys, Heidi
Oksanen, Sari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022091320104
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteensovittaminen haastaa toimijoita kehittämään asiakkaiden tarpeita vastaavia palvelukokonaisuuksia. Hyvin toteutettuna yhteensovittaminen mahdollistaa asiakkaan palveluiden toteutumisen oikea-aikaisesti ja sujuvasti. Onnistuakseen yhteensovittaminen edellyttää vanhoista toimintatavoista luopumista ja uusien toimintatapojen luomista sekä niiden viemistä käytäntöön. Erityisen tärkeää on vahvistaa mielenterveys- ja päihdepalveluiden yhteensovittamista sosiaali- ja terveyspalveluissa. (Halme & Tiirinki, 2019, 6, 33.)
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli parantaa kroonisesti sairaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitotyötä sekä sujuvoittaa organisaation toimijoiden välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli luoda toimintamalli selkiyttämällä kroonista mielenterveys- ja päihdesairautta sairastavan asiakkaan hoitotyön palvelukokonaisuutta ja prosesseja.
Kehittämisessä käytettiin menetelmänä palvelumuotoilua. Lähtötilanteen selvittäminen toteutettiin nykytilakyselyllä ja benchmarkingilla. Palvelumuotoilussa hyödynnettiin luovuusmenetelmänä ideointityöpajatyöskentelyä. Yhteiskehittämisen tuloksena syntyi malli asiakaslähtöisestä palvelupolusta, jolla voidaan tukea kotihoidon asiakkaana olevan kroonisesti sairaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitotyötä. Palvelupolun lisäksi kehittämisen tuloksena työstettiin organisaatiolle kehittämisehdotuksia, jotka tukevat asiakaslähtöistä hoitotyötä. Reconciling the social and health services challenges operators to develop service aggregates that match the clients’ needs. If done well, the reconciliation enables a proficient and timely execution of the clients’ services. In order to succeed, the reconciliation requires the renunciation of previous modes of operation. Replacing these with new ones requires both the development of the procedures and their integration into common practice. The reconciliation of mental health and substance abuse services is especially important in the field of social and health services. (Halme & Tiirinki, 2019, 6, 33.)
The focus of this development work was to improve the care work of the chronically ill mental health and substance abuse service clients and to make the cooperation of parties within the organization more fluent. The goal was to create an operating model by clarifying the service package and the procedures of the chronically ill mental health and substance abuse service client’s care work.
The method used for this development was service design. To examine the starting point, a survey of the current situation and benchmarking was used. An ideation workshop was carried out to enhance the service design. As a result of shared development, a model of a customer-oriented service path was created which can support the care work of a chronically ill mental health and substance abuse service client in home care. In addition to developing the service path, developmental proposals which support customer-oriented care work were worked upon for the organization.
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli parantaa kroonisesti sairaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitotyötä sekä sujuvoittaa organisaation toimijoiden välistä yhteistyötä. Tavoitteena oli luoda toimintamalli selkiyttämällä kroonista mielenterveys- ja päihdesairautta sairastavan asiakkaan hoitotyön palvelukokonaisuutta ja prosesseja.
Kehittämisessä käytettiin menetelmänä palvelumuotoilua. Lähtötilanteen selvittäminen toteutettiin nykytilakyselyllä ja benchmarkingilla. Palvelumuotoilussa hyödynnettiin luovuusmenetelmänä ideointityöpajatyöskentelyä. Yhteiskehittämisen tuloksena syntyi malli asiakaslähtöisestä palvelupolusta, jolla voidaan tukea kotihoidon asiakkaana olevan kroonisesti sairaan mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoitotyötä. Palvelupolun lisäksi kehittämisen tuloksena työstettiin organisaatiolle kehittämisehdotuksia, jotka tukevat asiakaslähtöistä hoitotyötä.
The focus of this development work was to improve the care work of the chronically ill mental health and substance abuse service clients and to make the cooperation of parties within the organization more fluent. The goal was to create an operating model by clarifying the service package and the procedures of the chronically ill mental health and substance abuse service client’s care work.
The method used for this development was service design. To examine the starting point, a survey of the current situation and benchmarking was used. An ideation workshop was carried out to enhance the service design. As a result of shared development, a model of a customer-oriented service path was created which can support the care work of a chronically ill mental health and substance abuse service client in home care. In addition to developing the service path, developmental proposals which support customer-oriented care work were worked upon for the organization.