Sosionomiopiskelijoiden kokemuksia opintojen alkuvaiheesta
Sallinen, Outi; Viik, Maria (2022)
Sallinen, Outi
Viik, Maria
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090819998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090819998
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, millaisena ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijat kokivat opintojensa alkuvaiheen, ja mitä stressin ja ahdistuksen aiheuttajia he nimesivät. Tarkoituksena tutkimuksessa oli tuottaa tietoa stressin ja ahdistuksen aiheuttajista opintojen alkuvaiheessa. Yhteistyötahona tutkimuksessa toimi Hämeen ammattikorkeakoulu ja tavoitteena oli löytää aiheita opiskelijoiden opintojen etenemisen edistämiseksi ja koulun tarjoaman tuen lisäämiseksi, jotta kuormittavia tekijöitä saataisiin vähennettyä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmäksi valittiin vapaa kirjoitelma. 31 kirjoitelman aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tuloksia vertailtiin muun muassa EUROSTUDENT VII -opiskelijatutkimuksen ja KOTT Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen tuloksiin.
Tutkimustulosten mukaan Hämeen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijat kokivat alkuvaiheen opinnot enimmäkseen stressaavina, mutta vastaavasti myös positiivisista kokemuksista mainittiin lähes yhtä paljon. Positiivisina kokemuksina mainittiin opintojen innostavuus, mihin sisältyivät kokemukset opintojen helppoudesta sekä huojentuneisuus, sekä yhteisöllisyys ja riittävä tuki eri tahoilta. Stressin ja ahdistuksen aiheuttajia tai kuormittavia tekijöitä tutkimuksen perusteella olivat omat voimavarat ja opiskeluvalmiudet, opettajien ja organisaation toiminta ja informaatio, opetusjärjestelyt ja -alustat, opiskelijaryhmä sekä koronaepidemia ja sen rajaamistoimet.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että eniten sosionomiopiskelijoita stressaavat ja kuormittavat omiin opiskeluvalmiuksiin ja voimavaroihin, opettajien toimintaan ja opetusjärjestelyihin liittyvät haasteet. Tutkimuksen mukaan suurimpaan osaan haasteista pystyttäisiin vaikuttamaan opettajien toiminnalla, joko lisäämällä opettajien osaamista, yhtenäistämällä ja johdonmukaistamalla heidän toimintatapojaan tai selkeyttämällä informaatiota. Lisäksi lisäopetuksen tai tuen järjestämisellä opiskelijalähtöisissä työpajoissa saataisiin vähennettyä opiskelijoiden kokemaa stressiä opintojen alkuvaiheessa ja tuettua myös opintojen etenemistä sekä niihin kiinnittymistä.
Avainsanat Ahdistus, kokemukset, kuormittavuus, sosionomiopiskelijat, stressi Sivut 51 sivua ja liitteitä 3 sivua
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineiston keruumenetelmäksi valittiin vapaa kirjoitelma. 31 kirjoitelman aineisto analysoitiin teemoittelemalla. Tuloksia vertailtiin muun muassa EUROSTUDENT VII -opiskelijatutkimuksen ja KOTT Korkeakouluopiskelijoiden terveys- ja hyvinvointitutkimuksen tuloksiin.
Tutkimustulosten mukaan Hämeen ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden sosionomiopiskelijat kokivat alkuvaiheen opinnot enimmäkseen stressaavina, mutta vastaavasti myös positiivisista kokemuksista mainittiin lähes yhtä paljon. Positiivisina kokemuksina mainittiin opintojen innostavuus, mihin sisältyivät kokemukset opintojen helppoudesta sekä huojentuneisuus, sekä yhteisöllisyys ja riittävä tuki eri tahoilta. Stressin ja ahdistuksen aiheuttajia tai kuormittavia tekijöitä tutkimuksen perusteella olivat omat voimavarat ja opiskeluvalmiudet, opettajien ja organisaation toiminta ja informaatio, opetusjärjestelyt ja -alustat, opiskelijaryhmä sekä koronaepidemia ja sen rajaamistoimet.
Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että eniten sosionomiopiskelijoita stressaavat ja kuormittavat omiin opiskeluvalmiuksiin ja voimavaroihin, opettajien toimintaan ja opetusjärjestelyihin liittyvät haasteet. Tutkimuksen mukaan suurimpaan osaan haasteista pystyttäisiin vaikuttamaan opettajien toiminnalla, joko lisäämällä opettajien osaamista, yhtenäistämällä ja johdonmukaistamalla heidän toimintatapojaan tai selkeyttämällä informaatiota. Lisäksi lisäopetuksen tai tuen järjestämisellä opiskelijalähtöisissä työpajoissa saataisiin vähennettyä opiskelijoiden kokemaa stressiä opintojen alkuvaiheessa ja tuettua myös opintojen etenemistä sekä niihin kiinnittymistä.
Avainsanat Ahdistus, kokemukset, kuormittavuus, sosionomiopiskelijat, stressi Sivut 51 sivua ja liitteitä 3 sivua