Tekoälyn käyttö kotihoidossa : hoitajien kokemuksia Gillie.AI alustan käytöstä
Nummela, Anna (2022)
Nummela, Anna
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022090519874
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin soveltavana tutkimuksena Päijät-Soten kotihoitoalueilla Etähoiva- ja teknologiayksikkö Severille. Tarkoituksena oli kerätä kotihoidon hoitajien kokemuksia tekoälyalusta Gillie.AI:n käytöstä. Tavoitteena oli kehittää tekoälyn käytön soveltuvuutta työvälineenä ja edistää tiedon käytön osaamista. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen menetelmän avulla, aineisto kerättiin teemahaastatteluilla ja analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tulosten perusteella esitettiin yhteistyöorganisaatiolle kehittämisehdotuksia tekoälyn käytön hyödyntämisen kehittämiseksi.
Ennakoiville ja tietoa kerääville ratkaisuille on tarvetta kotihoidon palvelurakenteen ja -tarpeen muutoksessa. Tiedon visualisointi auttaa käyttämään tietoa. Tekoälyllä voidaan nähdä olevan potentiaalia laajasti terveydenhuollossa, mutta kokemuksia hyödyistä on vasta vähän. Hyödyntämiseen liittyy paljon osaamiseen, käytettävyyteen ja tietosuojaan liittyviä haasteita. Riittävän ja laadukkaan datan saatavuus voi olla ongelmallista. Tulokset osoittivat, että lisäarvoa tuovan tiedon tunnistaminen ja käyttö vaativat monialaista tiivistä kehitysyhteistyötä. Tekoälyn nähtiin tukevan tietoon perustuvaa päätöksentekoa. Hyödyntäminen kuvattiin positiiviseksi ennakoinnin ja visuaalisten tilastojen kannalta. Alustojen integrointiin toivottiin parannusta ja tekoälyn haluttiin tuovan näkyvästi konkreettista hyötyä työhön. Osaamisen lisäämiseksi tarvitaan aikaa oppimiselle sekä tiedon jakamisen käytäntöjen vahvistamista.
Kehittämisehdotukset kohdistuvat alustan käytettävyyteen ja osaamisen jakamisen edistämiseen sekä viestintään. Aktiivista yhteistyötä alustan kehittäjien, käyttäjien ja Severin kanssa ehdotetaan väärin analysoidun tiedon ehkäisemiseksi ja käytettävyyden parantamiseksi. Jatkotutkimuskohteeksi ehdotetaan benchmarkkausta eri sote-alueilla tekoälyn hyödyntämisen kehittämiseksi. This thesis was completed as applied research done in the Päijät-Sote homecare region for the distance-care and technology unit Severi. The thesis sets out to gather user experiences from homecare nurses on the use of an AI-platform. Its aim is to further develop the use of artificial intelligence and the Gilli.AI –platform from the point of view of its feasibility as a digital tool. The thesis is completed using a qualitative approach, its material collected through thematic interviews and analyzed through the use of a material-based content analysis. Based on its findings, suggestions were presented to Severi for the development of the use of artificial intelligence.
There is a demand and need for proactive and information-gathering solutions when thinking of the changes that both the service structure as well as demand for homecare face. The visualization of data helps in its usage. Artificial intelligence is seen to have a number of potential areas of application in the healthcare sector, but experiences of its benefits remain scarce. There are a challenges related to know-how, usability and information security when assessing the utilization of artificial intelligence. The availability of sufficient quality data may present a problem. Results shows, that the recognition and use of data that adds value requires close multidisciplinary cooperation and development. Artificial intelligence was seen to aid knowledge-based decision making and its use was described as positive from the point of view of foresight and the visualization of statistics. A need for improvements in the integration of platforms was expressed as well as a need for concrete utility in work. In addition to know-how, time is needed for learning as well as information sharing in order to strengthen good practices.
Suggestions for improvement focus on the platforms usability, improving the sharing of existing know-how as well as communication. In order to pre-empt incorrectly analyzed data as well as to improve usability active cooperation between the platform develops, users and Severi is suggested. Further benchmarking studies in different areas of health- and social care are suggested in order to further develop the use of artificial intelligence in the field.
Ennakoiville ja tietoa kerääville ratkaisuille on tarvetta kotihoidon palvelurakenteen ja -tarpeen muutoksessa. Tiedon visualisointi auttaa käyttämään tietoa. Tekoälyllä voidaan nähdä olevan potentiaalia laajasti terveydenhuollossa, mutta kokemuksia hyödyistä on vasta vähän. Hyödyntämiseen liittyy paljon osaamiseen, käytettävyyteen ja tietosuojaan liittyviä haasteita. Riittävän ja laadukkaan datan saatavuus voi olla ongelmallista. Tulokset osoittivat, että lisäarvoa tuovan tiedon tunnistaminen ja käyttö vaativat monialaista tiivistä kehitysyhteistyötä. Tekoälyn nähtiin tukevan tietoon perustuvaa päätöksentekoa. Hyödyntäminen kuvattiin positiiviseksi ennakoinnin ja visuaalisten tilastojen kannalta. Alustojen integrointiin toivottiin parannusta ja tekoälyn haluttiin tuovan näkyvästi konkreettista hyötyä työhön. Osaamisen lisäämiseksi tarvitaan aikaa oppimiselle sekä tiedon jakamisen käytäntöjen vahvistamista.
Kehittämisehdotukset kohdistuvat alustan käytettävyyteen ja osaamisen jakamisen edistämiseen sekä viestintään. Aktiivista yhteistyötä alustan kehittäjien, käyttäjien ja Severin kanssa ehdotetaan väärin analysoidun tiedon ehkäisemiseksi ja käytettävyyden parantamiseksi. Jatkotutkimuskohteeksi ehdotetaan benchmarkkausta eri sote-alueilla tekoälyn hyödyntämisen kehittämiseksi.
There is a demand and need for proactive and information-gathering solutions when thinking of the changes that both the service structure as well as demand for homecare face. The visualization of data helps in its usage. Artificial intelligence is seen to have a number of potential areas of application in the healthcare sector, but experiences of its benefits remain scarce. There are a challenges related to know-how, usability and information security when assessing the utilization of artificial intelligence. The availability of sufficient quality data may present a problem. Results shows, that the recognition and use of data that adds value requires close multidisciplinary cooperation and development. Artificial intelligence was seen to aid knowledge-based decision making and its use was described as positive from the point of view of foresight and the visualization of statistics. A need for improvements in the integration of platforms was expressed as well as a need for concrete utility in work. In addition to know-how, time is needed for learning as well as information sharing in order to strengthen good practices.
Suggestions for improvement focus on the platforms usability, improving the sharing of existing know-how as well as communication. In order to pre-empt incorrectly analyzed data as well as to improve usability active cooperation between the platform develops, users and Severi is suggested. Further benchmarking studies in different areas of health- and social care are suggested in order to further develop the use of artificial intelligence in the field.