Korkeakouluopiskelijoiden stressi : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Honkanen, Pauliina (2022)
Honkanen, Pauliina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080819402
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022080819402
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tavoitteena oli tutkittua tietoa hyödyntämällä selvittää mitkä asiat aiheuttavat stressiä korkeakouluopiskelijoille, kuinka yleistä korkeakouluopiskelijoiden stressi on, miten stressi vaikuttaa korkeakouluopiskelijoiden opintoihin ja muuhun elämään sekä mitkä ovat stressistä selviytymisen keinoja. Tarkoituksena oli tuottaa tutkimuskysymyksiin vastaava kirjallinen kokonaisuus, jolla voidaan lisätä tietoisuutta korkeakouluopiskelijoiden stressistä sekä sen moniulotteisista vaikutuksista.
Alustavien aineiston hakujen ja tutustumisen perusteella tapahtui tutkimuskysymysten muodostaminen. Aineistoa haettiin käyttämällä apuna sähköisiä hakupalveluita, joita olivat Finna.fi, Google Scholar, Medic sekä Pubmed. Aineisto valittiin rajaten sisäänottokriteerit ja analysoitiin käyttäen apuna teemoittelua. Opinnäytetyön keskeiset tulokset koottiin aineiston analysoinnin pohjalta. Työssä tuloksia tarkasteltiin suhteessa teoriaan ja siten luotiin työn pohdinnallinen osio, jonka jälkeen eettisyyttä ja luotettavuutta arviointiin. Myös työn hyödynnettävyyttä ja jatkotutkimusmahdollisuuksia pohdittiin.
Saavutettujen tulosten perusteella voidaan todeta, että stressi on moniulotteinen korkeakouluopiskelijoiden ongelma. Sitä koetaan vaihtelevasti riippuen korkeakouluopiskelijan iästä, sukupuolesta sekä koulutusalasta. Selvää kuitenkin on, että stressiä kokee jokainen korkeakouluopiskelija. Stressin yleisimpiä aiheuttajia ovat ulkoiset paineet sekä opiskelijan itsensä aiheuttamat vaatimukset. Stressi vaikuttaa korkeakouluopiskelijan opintoihin sekä muuhun elämään laaja-alaisesti ja vaikutukset voivat olla psyykkisiä, fyysisiä ja sosiaalisia. Stressistä selviytymään auttaa tulevaisuussuuntautuneisuus, opiskelijan henkilökohtaiset vahvuudet ja positiivinen ajatusmaailma sekä läheisten tuki.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että stressin kokeminen korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa on yleistä. Opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia voidaan parantaa lisäämällä tietoisuutta stressistä sekä stressistä selviytymisen keinoista.
Alustavien aineiston hakujen ja tutustumisen perusteella tapahtui tutkimuskysymysten muodostaminen. Aineistoa haettiin käyttämällä apuna sähköisiä hakupalveluita, joita olivat Finna.fi, Google Scholar, Medic sekä Pubmed. Aineisto valittiin rajaten sisäänottokriteerit ja analysoitiin käyttäen apuna teemoittelua. Opinnäytetyön keskeiset tulokset koottiin aineiston analysoinnin pohjalta. Työssä tuloksia tarkasteltiin suhteessa teoriaan ja siten luotiin työn pohdinnallinen osio, jonka jälkeen eettisyyttä ja luotettavuutta arviointiin. Myös työn hyödynnettävyyttä ja jatkotutkimusmahdollisuuksia pohdittiin.
Saavutettujen tulosten perusteella voidaan todeta, että stressi on moniulotteinen korkeakouluopiskelijoiden ongelma. Sitä koetaan vaihtelevasti riippuen korkeakouluopiskelijan iästä, sukupuolesta sekä koulutusalasta. Selvää kuitenkin on, että stressiä kokee jokainen korkeakouluopiskelija. Stressin yleisimpiä aiheuttajia ovat ulkoiset paineet sekä opiskelijan itsensä aiheuttamat vaatimukset. Stressi vaikuttaa korkeakouluopiskelijan opintoihin sekä muuhun elämään laaja-alaisesti ja vaikutukset voivat olla psyykkisiä, fyysisiä ja sosiaalisia. Stressistä selviytymään auttaa tulevaisuussuuntautuneisuus, opiskelijan henkilökohtaiset vahvuudet ja positiivinen ajatusmaailma sekä läheisten tuki.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että stressin kokeminen korkeakouluopiskelijoiden keskuudessa on yleistä. Opiskelijoiden kokonaisvaltaista hyvinvointia voidaan parantaa lisäämällä tietoisuutta stressistä sekä stressistä selviytymisen keinoista.