Unreal Gamesin ja Unreal Enginen historia : Tasohyppelypelin tekeminen Unreal Enginellä
Mäkinen, Janne (2022)
Mäkinen, Janne
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072719313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022072719313
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Epic Gamesin, sekä Unreal Enginen historiaa. Kävin läpi haastatteluja aiheeseen liittyen, josta muodostuu suurin osa opinnäytetyöstä. Lopuksi tein yksinkertaisen tasohyppely-pelin Unreal Engine 5.0:lla.
Epic Gamesin historia käytiin Potomac Computer Systemsistä ja Epic MegaGamesista lähtien, nykypäivään. Nykypäivinä Epic Games on yksi menestyneimmistä pelin kehittäjistä Fortniten suosion myötä, sekä yksi suosituimmista pelimoottorin kehittäjistä Unreal Enginen myötä.
Pelin kehittäminen Unreal Engine 5.0:lla on melkoisen yksinkertaista Blueprint-skriptauksen avulla. Unreal Engine 5.0:n kanssa voi myös koodata C++-ohjelmointikielellä. Netistä lukemieni keskustelujen perusteella C++ on parempi suorituskyvyn kannalta. Opinnäytetyöni tasohyppelypeliin käytin Blueprintiä, koska tekemäni peli oli yksinkertainen.
Peliohjelmointi on aina kiinnostanut itseäni, mistä sain idean tehdä opinnäytetyöni tästä aiheesta.
Epic Gamesin historia käytiin Potomac Computer Systemsistä ja Epic MegaGamesista lähtien, nykypäivään. Nykypäivinä Epic Games on yksi menestyneimmistä pelin kehittäjistä Fortniten suosion myötä, sekä yksi suosituimmista pelimoottorin kehittäjistä Unreal Enginen myötä.
Pelin kehittäminen Unreal Engine 5.0:lla on melkoisen yksinkertaista Blueprint-skriptauksen avulla. Unreal Engine 5.0:n kanssa voi myös koodata C++-ohjelmointikielellä. Netistä lukemieni keskustelujen perusteella C++ on parempi suorituskyvyn kannalta. Opinnäytetyöni tasohyppelypeliin käytin Blueprintiä, koska tekemäni peli oli yksinkertainen.
Peliohjelmointi on aina kiinnostanut itseäni, mistä sain idean tehdä opinnäytetyöni tästä aiheesta.