Myyjän työkalut asiakastyytyväisyyden parantamiseksi : case: Lumon Suomi Oy
Pylvänen, Jimi (2022)
Pylvänen, Jimi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071719274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022071719274
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyys on yksi oleellisimmista asioista yritystoiminnassa sekä sen menestyksessä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä keinoja myyjällä on parantaa asiakastyytyväisyyttä. Työn toimeksiantaja on Lumon Suomi Oy, jolloin tavoitteena on selvittää myös asiakastyytyväisyyden nykytilannetta myynnin osalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoituna puhelinhaastatteluna. Haastattelun pohjalta täytettiin vastauslomake. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, mitä Lumonin asiakkaat arvostavat myyjän toiminnassa.
Tutkimustuloksista selvisi, että haastateltavat asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Lumonin myyjien toimintaan. Tuloksista korostui, kuinka vaikka myyjä epäonnistuisikin yhdellä osa-alueella, niin oli asiakas kokonaisuudessa tyytyväinen.
Merkittäviksi kehityskohteiksi kuitenkin nousivat asiakkaan ja myyjän välinen yhteydenpito ja kommunikointi sekä erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen esittely.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä keinoja myyjällä on parantaa asiakastyytyväisyyttä. Työn toimeksiantaja on Lumon Suomi Oy, jolloin tavoitteena on selvittää myös asiakastyytyväisyyden nykytilannetta myynnin osalta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, puolistrukturoituna puhelinhaastatteluna. Haastattelun pohjalta täytettiin vastauslomake. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, mitä Lumonin asiakkaat arvostavat myyjän toiminnassa.
Tutkimustuloksista selvisi, että haastateltavat asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Lumonin myyjien toimintaan. Tuloksista korostui, kuinka vaikka myyjä epäonnistuisikin yhdellä osa-alueella, niin oli asiakas kokonaisuudessa tyytyväinen.
Merkittäviksi kehityskohteiksi kuitenkin nousivat asiakkaan ja myyjän välinen yhteydenpito ja kommunikointi sekä erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen esittely.