Työnantajakuvan kehittäminen : case Fimlab Laboratoriot Oy, bioanalyytikko-opiskelijat
Marttinen, Niina (2022)
Marttinen, Niina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061117458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061117458
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön ja kehittämistutkimuksen aiheena oli työnantajakuvan kehittäminen Fimlab Laboratoriot Oy:ssä. Työn tavoitteena oli selvittää, millainen työnantajakuva bioanalyytikko-opiskelijoille on muodostunut Fimlabilla suoritettujen harjoittelujaksojen perusteella. Selvityksen perusteella opinnäytetyön tuotoksena laadittiin toimenpidesuunnitelma työnantajakuvan kehittämistyön tarpeisiin.
Kirjallisuuskatsauksessa avattiin työnantajakuvan käsitettä ja tutkimusten mukaan eniten siihen vaikuttavia tekijöitä, työnantajakuvan vaikutusta rekrytointiin, työnantajakuvan mittaamista ja kehittämistä. Lisäksi käytiin läpi muutamien viimeisimpien Suomessa toteutettujen työnantajakuvatutkimusten tuloksia. Tutkimus osuus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, joiden tulokset analysoitiin Excelissä ja ristiintaulukointia hyödyntäen.
Kyselytutkimuksen perusteella bioanalyytikko-opiskelijoille on muodostunut pääasiassa positiivinen työnantajakuva Fimlabista. Kyselytutkimuksessa nousi esille kolme pääteemaa, joiden ympärille lähdettiin laatimaan toimenpidesuunnitelmaa opinnäytetyön kohderyhmä mielessä pitäen: Miten tuodaan tärkeitä asioita esille opiskelijoille/työnhakijoille Fimlabista, miten valmistellaan koko työyhteisö paremmin ottamaan opiskelija ja opiskelijan ohjaus huomioon ja Fimlab sosiaalisessa mediassa.
Teemoja pohdittiin aivoriihityöskentelyn keinoin. Aivoriihityöskentelyn tuloksena laaditut työnantajakuvan kehittämistoimenpiteet pitävät sisällään keinoja viestintään ja sosiaaliseen mediaan, rekrytointiin ja rekrytointiviestintään sekä opiskelijaohjaukseen liittyen. The topic of this thesis and development research was the development of employer image at Fimlab Laboratoriot Oy. The aim of the work was to find out biomedical laboratory scientist students opinion of employer image based on their internships with Fimlab. Needs of the employer image development work and a plan of measures was drawn up as the output of the thesis.
The literature review opened up the concept of employer image, the impact of employer image on recruitment, measurement and development of employer image according to recent studies. The study was carried out as a query survey. The results were analyzed in Excel and using cross-tabulation.
Based on the survey biomedical laboratory scientist students have formed a mostly positive employer image of Fimlab. The survey highlighted three main themes to work on: How to highlight important issues for students in Fimlab, how to prepare better the entire working community to take the student and student guidance account and Fimlab on social media.
Themes were worked through in multi-professional brainstorming workshop. Employer image development measures developed as a result of brainstorming work. These measures were divided into means of communication and social media, recruitment and recruitment communication and student guidance.
Kirjallisuuskatsauksessa avattiin työnantajakuvan käsitettä ja tutkimusten mukaan eniten siihen vaikuttavia tekijöitä, työnantajakuvan vaikutusta rekrytointiin, työnantajakuvan mittaamista ja kehittämistä. Lisäksi käytiin läpi muutamien viimeisimpien Suomessa toteutettujen työnantajakuvatutkimusten tuloksia. Tutkimus osuus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena, joiden tulokset analysoitiin Excelissä ja ristiintaulukointia hyödyntäen.
Kyselytutkimuksen perusteella bioanalyytikko-opiskelijoille on muodostunut pääasiassa positiivinen työnantajakuva Fimlabista. Kyselytutkimuksessa nousi esille kolme pääteemaa, joiden ympärille lähdettiin laatimaan toimenpidesuunnitelmaa opinnäytetyön kohderyhmä mielessä pitäen: Miten tuodaan tärkeitä asioita esille opiskelijoille/työnhakijoille Fimlabista, miten valmistellaan koko työyhteisö paremmin ottamaan opiskelija ja opiskelijan ohjaus huomioon ja Fimlab sosiaalisessa mediassa.
Teemoja pohdittiin aivoriihityöskentelyn keinoin. Aivoriihityöskentelyn tuloksena laaditut työnantajakuvan kehittämistoimenpiteet pitävät sisällään keinoja viestintään ja sosiaaliseen mediaan, rekrytointiin ja rekrytointiviestintään sekä opiskelijaohjaukseen liittyen.
The literature review opened up the concept of employer image, the impact of employer image on recruitment, measurement and development of employer image according to recent studies. The study was carried out as a query survey. The results were analyzed in Excel and using cross-tabulation.
Based on the survey biomedical laboratory scientist students have formed a mostly positive employer image of Fimlab. The survey highlighted three main themes to work on: How to highlight important issues for students in Fimlab, how to prepare better the entire working community to take the student and student guidance account and Fimlab on social media.
Themes were worked through in multi-professional brainstorming workshop. Employer image development measures developed as a result of brainstorming work. These measures were divided into means of communication and social media, recruitment and recruitment communication and student guidance.