Sosiaalinen media vakuutusmyyjän viestintäkanavana
Pöyhönen, Martti (2022)
Pöyhönen, Martti
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017453
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017453
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli sosiaalisen median viestintäkanavien hyödyntäminen vakuutusmyyjän työssä. Sosiaalisen median suosio vakuutustuotteiden myyntikanavana on kasvanut. Vakuutusmyyjän henkilökohtainen myyntityö on tärkeässä roolissa hyvien asiakassuhteiden luomisessa ja ylläpidossa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vakuutusmyyjät tällä hetkellä hyödyntävät sosiaalista mediaa työssään, minkälaisia haasteita he kokevat ja mitkä ovat tärkeimmät kehityskohteet sosiaalisen median kanavien käytössä. Lisäksi tavoitteena oli laatia sosiaalisen median ohjeistus vakuutusmyyjien käyttöön.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin digitalisaatiota vakuutusalalla sekä sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa myyntiä ja viestintäkanavia. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin haastattelemalla kolmea vakuutusmyyjää keväällä 2022.
Haastatellut myyjät pitivät hyvien asiakassuhteiden vaalimisen kannalta tärkeänä mahdollisuutta yhdistää sosiaalinen media perinteiseen henkilökohtaiseen myyntityöhön. Sosiaalinen media tarjoaa myyjille tehokkaan ja vuorovaikutteisen viestintäkanavan. Se vaatii kuitenkin jatkuvaa oman osaamisen kehittämistä. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena laadittiin vakuutusmyyjille ohjeistus sosiaalisen median hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten vakuutusmyyjät tällä hetkellä hyödyntävät sosiaalista mediaa työssään, minkälaisia haasteita he kokevat ja mitkä ovat tärkeimmät kehityskohteet sosiaalisen median kanavien käytössä. Lisäksi tavoitteena oli laatia sosiaalisen median ohjeistus vakuutusmyyjien käyttöön.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin digitalisaatiota vakuutusalalla sekä sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa myyntiä ja viestintäkanavia. Tutkimuksen lähestymistapa oli laadullinen. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, joka toteutettiin haastattelemalla kolmea vakuutusmyyjää keväällä 2022.
Haastatellut myyjät pitivät hyvien asiakassuhteiden vaalimisen kannalta tärkeänä mahdollisuutta yhdistää sosiaalinen media perinteiseen henkilökohtaiseen myyntityöhön. Sosiaalinen media tarjoaa myyjille tehokkaan ja vuorovaikutteisen viestintäkanavan. Se vaatii kuitenkin jatkuvaa oman osaamisen kehittämistä. Opinnäytetyön konkreettisena tuotoksena laadittiin vakuutusmyyjille ohjeistus sosiaalisen median hyödyntämiseen.