Potilaan systemaattinen tutkiminen ABCDE-menetelmää käyttäen : opetusvideo
Leena, Kärki; Henna, Päivinen (2022)
Leena, Kärki
Henna, Päivinen
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017279
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022061017279
Tiivistelmä
Potilaan systemaattisen tutkimisen on todettu lisäävän potilasturvallisuutta ja tukevan hoitohenkilöstön ammattitaitoa. Peruselintoimintojen systemaattisella tutkimisella saadaan helposti tietoa potilaan voinnista ja voinnin muutoksista. Opinnäytetyössä käsiteltiin teoriapohjalta peruselintoimintoihin kuuluvaa hengitystä, verenkiertoa ja tajunnantasoa sekä avattiin niiden tutkimista ABCDE-menetelmän avulla. Työssä käsiteltiin myös laadullisesti hyvän opetusvideon kriteereitä sekä opetusvideon hyödynnettävyyttä oppimisen tukena. Nykytekniikka mahdollistaa opetusvideon laajan sekä monipuolisen käytön.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa hoitotyönopiskelijoille tietoa potilaan tutkimisesta ABCDE-menetelmällä. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa potilaan systemaattisesta tutkimisesta ABCDE-menetelmällä opetusvideo Karelia-ammattikorkeakoulun ensimmäisen lukuvuoden hoitotyönopiskelijoille. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena ja sen toimeksiantajana on Karelia-ammattikorkeakoulu.
Tuotoksena valmistunutta opetusvideota testattiin ensimmäisen lukuvuoden opiskelijoille ja he antoivat palautetta vastaten kyselyyn. Palaute oli pääasiassa hyvää. Opiskelijat kokivat opetusvideon selkeäksi ja mielenkiintoiseksi. Palautteen mukaan video kokonaisuudessaan tuki ABCDE-menetelmän oppimista.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli antaa hoitotyönopiskelijoille tietoa potilaan tutkimisesta ABCDE-menetelmällä. Opinnäytetyön tehtävänä oli tuottaa potilaan systemaattisesta tutkimisesta ABCDE-menetelmällä opetusvideo Karelia-ammattikorkeakoulun ensimmäisen lukuvuoden hoitotyönopiskelijoille. Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena ja sen toimeksiantajana on Karelia-ammattikorkeakoulu.
Tuotoksena valmistunutta opetusvideota testattiin ensimmäisen lukuvuoden opiskelijoille ja he antoivat palautetta vastaten kyselyyn. Palaute oli pääasiassa hyvää. Opiskelijat kokivat opetusvideon selkeäksi ja mielenkiintoiseksi. Palautteen mukaan video kokonaisuudessaan tuki ABCDE-menetelmän oppimista.