Organisaatiokulttuurin vaikutus projektiryhmien motivoitumisessa
Savolainen, Oskari (2022)
Savolainen, Oskari
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060917135
Tiivistelmä
Valmistavassa teollisuudessa toimivan yrityksen tärkein tekijä on usein asiakkaan tarpeeseen vastaaminen.
Etenkin uusissa b2b asiakashankkeissa projektien laadun lisäksi merkittävä tekijä on projektien läpimenoaika. Tehostamalla näitä kahta asiaa voidaan vahvistaa kilpailukykyä alati kovenevilla markkinoilla.
Tutkimustyössä tarkasteltiin organisaatiokulttuurin vaikutuksia motivoitumiseen projektiorganisoitumisen
näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa, millainen vaikutus organisaatiokulttuurilla on etenkin projektiryhmän motivoitumiseen, sekä miten organisaation kulttuuria voitaisiin kehittää niin että se tukisi paremmin työmotivaatiota ja näin edesauttaa kilpailukykyä projektien laadun ja läpimenoaikojen lyhentämisen kautta.
Tutkimus toteutettiin muodostamalla ensin teoreettinen tietopohja teemaan liittyvän kirjallisuuden pohjalta, jonka jälkeen varsinainen tutkimusaineisto hankittiin toimeksiantajayrityksen organisaatioon kohdistetun kyselytutkimuksen, sekä kohdeyritykseltä saatujen materiaalien havaintojen avulla.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin kohdeyrityksessä vallitsevaan organisaatiokulttuuriin ja motivaatiotason nykytila ja johtopäätöksissä esitettiin kehitysehdotuksia, miten organisaatiota voidaan kehittää niin että se tukisi paremmin yrityksen työntekijöiden motivoitumista
Etenkin uusissa b2b asiakashankkeissa projektien laadun lisäksi merkittävä tekijä on projektien läpimenoaika. Tehostamalla näitä kahta asiaa voidaan vahvistaa kilpailukykyä alati kovenevilla markkinoilla.
Tutkimustyössä tarkasteltiin organisaatiokulttuurin vaikutuksia motivoitumiseen projektiorganisoitumisen
näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa, millainen vaikutus organisaatiokulttuurilla on etenkin projektiryhmän motivoitumiseen, sekä miten organisaation kulttuuria voitaisiin kehittää niin että se tukisi paremmin työmotivaatiota ja näin edesauttaa kilpailukykyä projektien laadun ja läpimenoaikojen lyhentämisen kautta.
Tutkimus toteutettiin muodostamalla ensin teoreettinen tietopohja teemaan liittyvän kirjallisuuden pohjalta, jonka jälkeen varsinainen tutkimusaineisto hankittiin toimeksiantajayrityksen organisaatioon kohdistetun kyselytutkimuksen, sekä kohdeyritykseltä saatujen materiaalien havaintojen avulla.
Tutkimuksen tuloksena tunnistettiin kohdeyrityksessä vallitsevaan organisaatiokulttuuriin ja motivaatiotason nykytila ja johtopäätöksissä esitettiin kehitysehdotuksia, miten organisaatiota voidaan kehittää niin että se tukisi paremmin yrityksen työntekijöiden motivoitumista