Lapsen neuropsykiatriset häiriöt - perheen tukeminen : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Gamberova, Maria; Hakulinen, Sara (2022)
Gamberova, Maria
Hakulinen, Sara
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060816894
Tiivistelmä
Lasten neuropsykiatriset häiriöt ovat yleistyneet 2000-luvulla laajentuneen diagnostiikan myötä. Neuropsykiatriset oireet aiheuttavat erilaisia haasteita eri elämänalueilla niin lapselle kuin koko tämän perheelle. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata, minkälaista tukea neuropsykiatrisesti oireilevan lapsen perheet tarvitsevat ja millaisia tukimuotoja on tarjolla.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sosiaali- ja tervesalan ammattilaisten tietoutta neuropsykiatrisiin häiriöihin liittyen, Skholen-verkkoympäristöön kootun oppimateriaalin avulla. Oppimateriaali auttaa ymmärtämään nepsy-perheen tuen tarpeita sekä tuen eri muotoja ja näin parantaa erityisen tarpeen tunnistamista. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin eri tietokannoista, joita olivat Cinahl, Medic ja Finna. Aineistoksi valittiin tietokannoista sekä manuaalisella haulla yhteensä 15 julkaisua, joista suurin osa oli tutkimuksia. Aineistoa analysoitiin laadullisella teoriasidonnaisella abduktiivisella sisällönanalyysillä.
Tämän opinnäytetyön tuloksien mukaan nepsy-lapsi perheineen tarvitsee paljon tukea eri elämän osa-alueilla, kuten koulussa, kotona ja vapaa-ajalla. Tukimuotoja ovat esimerkiksi erilaiset kuntoutus- ja terapiapalvelut, valmennukset ja psykoedukaatio. Palveluiden piiriin pääsy on kuitenkin monimutkaista, mikä vähentää entisestään perheiden voimavaroja. Ammattilaisten sekä opiskelijoiden tiedon lisääminen aiheesta edistää parempaa erityistuen tarpeiden tunnistamista ja siten parantaa tukimuotojen oikeanlaista tarjoamista. Neuropsychiatric disorders among children have become more common in the 21st century with expanded diagnosis. Neuropsychiatric symptoms cause different challenges in different areas of life for both the child and the whole family. The purpose of this thesis was to describe what kind of support the families of the child with neuropsychiatric symptoms need and what forms of support are available.
The aim of the study was to increase the awareness of social- and healthcare professionals in neuropsychiatric interference, through learning material compiled in the Skhole online environment. The study material helps to understand the support needs of these families as well as the different forms of support and improving the special need identification. The thesis was carried out as a descriptive literature review. The material was selected from different databases called Cinahl, Medic and Finna and with manual search. A total 15 publications, most of which were studies. The material was analyzed with qualitative phaeor-bound abductive content analysis.
According to the results of this thesis, a child with neuropsychiatric disorder and the family needs a lot of support in different areas in life. For example, the forms of support are different rehabilitation and therapy services, coaching and psychoeducation. Access to services is however complex further reduces the resources of families. Also increasing the knowledge of professionals and students will contribute to a better identification of special support needs and thus improve to offer the right forms of support.
Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä sosiaali- ja tervesalan ammattilaisten tietoutta neuropsykiatrisiin häiriöihin liittyen, Skholen-verkkoympäristöön kootun oppimateriaalin avulla. Oppimateriaali auttaa ymmärtämään nepsy-perheen tuen tarpeita sekä tuen eri muotoja ja näin parantaa erityisen tarpeen tunnistamista. Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin eri tietokannoista, joita olivat Cinahl, Medic ja Finna. Aineistoksi valittiin tietokannoista sekä manuaalisella haulla yhteensä 15 julkaisua, joista suurin osa oli tutkimuksia. Aineistoa analysoitiin laadullisella teoriasidonnaisella abduktiivisella sisällönanalyysillä.
Tämän opinnäytetyön tuloksien mukaan nepsy-lapsi perheineen tarvitsee paljon tukea eri elämän osa-alueilla, kuten koulussa, kotona ja vapaa-ajalla. Tukimuotoja ovat esimerkiksi erilaiset kuntoutus- ja terapiapalvelut, valmennukset ja psykoedukaatio. Palveluiden piiriin pääsy on kuitenkin monimutkaista, mikä vähentää entisestään perheiden voimavaroja. Ammattilaisten sekä opiskelijoiden tiedon lisääminen aiheesta edistää parempaa erityistuen tarpeiden tunnistamista ja siten parantaa tukimuotojen oikeanlaista tarjoamista.
The aim of the study was to increase the awareness of social- and healthcare professionals in neuropsychiatric interference, through learning material compiled in the Skhole online environment. The study material helps to understand the support needs of these families as well as the different forms of support and improving the special need identification. The thesis was carried out as a descriptive literature review. The material was selected from different databases called Cinahl, Medic and Finna and with manual search. A total 15 publications, most of which were studies. The material was analyzed with qualitative phaeor-bound abductive content analysis.
According to the results of this thesis, a child with neuropsychiatric disorder and the family needs a lot of support in different areas in life. For example, the forms of support are different rehabilitation and therapy services, coaching and psychoeducation. Access to services is however complex further reduces the resources of families. Also increasing the knowledge of professionals and students will contribute to a better identification of special support needs and thus improve to offer the right forms of support.