Muotoiluluotain sosiaalipalvelun kehittämisessä : kirjallisuuskatsaus käytännön kokemuksiin
Neuvonen, Riikka (2022)
Neuvonen, Riikka
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214461
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214461
Tiivistelmä
Sosiaalipalvelut ovat historiallisesti merkittävän muutosprosessin keskellä. Kustannusvaikuttavuuden ohella sote-uudistus pyrkii lisäämään kansalaisten osallisuutta, palveluiden asiakaslähtöisyyttä ja järjestelmän parempaa vastaavuutta kansalaisten tarpeisiin. Palveluntuottajien vastuulla on kehittää uusia menetelmiä, joilla lisätään asiakkaiden vaikuttamismahdollisuuksia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia palvelumuotoilusta tutulla muotoiluluotaimella on sosiaalipalveluiden kehitystyössä. Tutkimus toteutui integroituna kirjallisuuskatsauksena. Lähdeaineistona toimi seitsemän YAMK-opinnäytetyötä, joissa muotoiluluotaimia oli käytetty palveluiden asiakkaiden parissa. Tutkimuskysymyksinä olivat: 1. Mihin kehityskohteeseen muotoiluluotaimella on haluttu vaikuttaa ja kuinka menetelmää käytettiin? Sekä 2. Miten valittu luotain toimi asiakkaiden parissa?
Lähdeaineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella muotoiluluotaimia oli käytetty tutkimuksissa monimuotoisesti ja erilaisten asiakasryhmien parissa. Luotaimilla oli tavoiteltu asiakasymmärrystä joko uusien palveluiden kehittämiseksi tai jo olemassa olevien palveluiden parantamiseksi. Luotaimen etuna koettiin sen monikäyttöisyys, asiakaslähtöisyys sekä subjektiivisuus. Haasteina näyttäytyivät luotaimen rajaavuus, sitovuus ja epävarmuus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että muotoiluluotain on toimiva menetelmä asiakasymmärryksen ja konkreettisten asiakaskokemusten kartoitukseen. Sosiaalipalveluissa luotaimia voidaan hyödyntää palveluprosessin eri vaiheissa ja monien asiakasryhmien parissa. Asiakkaiden elämäntilanteita huomioiden ei voida kuitenkaan olettaa, että kaikilta löytyy tarpeeksi resursseja ja motivaatiota osallistua luotaimen käyttöön.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia palvelumuotoilusta tutulla muotoiluluotaimella on sosiaalipalveluiden kehitystyössä. Tutkimus toteutui integroituna kirjallisuuskatsauksena. Lähdeaineistona toimi seitsemän YAMK-opinnäytetyötä, joissa muotoiluluotaimia oli käytetty palveluiden asiakkaiden parissa. Tutkimuskysymyksinä olivat: 1. Mihin kehityskohteeseen muotoiluluotaimella on haluttu vaikuttaa ja kuinka menetelmää käytettiin? Sekä 2. Miten valittu luotain toimi asiakkaiden parissa?
Lähdeaineistoa käsiteltiin sisällönanalyysin keinoin. Tulosten perusteella muotoiluluotaimia oli käytetty tutkimuksissa monimuotoisesti ja erilaisten asiakasryhmien parissa. Luotaimilla oli tavoiteltu asiakasymmärrystä joko uusien palveluiden kehittämiseksi tai jo olemassa olevien palveluiden parantamiseksi. Luotaimen etuna koettiin sen monikäyttöisyys, asiakaslähtöisyys sekä subjektiivisuus. Haasteina näyttäytyivät luotaimen rajaavuus, sitovuus ja epävarmuus.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että muotoiluluotain on toimiva menetelmä asiakasymmärryksen ja konkreettisten asiakaskokemusten kartoitukseen. Sosiaalipalveluissa luotaimia voidaan hyödyntää palveluprosessin eri vaiheissa ja monien asiakasryhmien parissa. Asiakkaiden elämäntilanteita huomioiden ei voida kuitenkaan olettaa, että kaikilta löytyy tarpeeksi resursseja ja motivaatiota osallistua luotaimen käyttöön.