Työnantajabrändin kehittäminen työntekijäkokemuksen pohjalta : case: Organisaatio X
Varjo, Jussi (2022)
Varjo, Jussi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060214454
Tiivistelmä
Tutkimuksen taustalla oli kohdeorganisaation kokemaan työntekijäpulaan vastaaminen työntekijäkokemusta tutkimalla ja sen pohjalta työnantajabrändiä kehittämällä. Tavoitteena oli kehittää organisaatiolle ehdotettu työnantajabrändi aidon työntekijäkokemuksen pohjalta. Näin voitiin saada aikaan kestävä työnantajabrändi, joka oikeasti vastaa sitä mitä organisaatio voi potentiaalisille työnhakijoilleen tarjota.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin kohdeorganisaatiosta yhteensä kymmenen eri osastoilla työskentelevää työntekijää käyttäen puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Haastatteluaineistosta nostettiin aineiston analysoinnin ja teemoittelun perusteella työntekijäkokemuksen kannalta vahvoja osa-alueita työnantajabrändin keskiöön sanoittamalla työnantajabrändiin olennaisesti vaikuttava työnantajan arvolupaus. Näitä vahvoja osa-alueita olivat työn merkityksellisyys, sosiaalinen ympäristö ja kehittymismahdollisuudet. Vahvojen osa-alueiden ohella tutkimustuloksista nostettiin esille myös heikompina koetut johtaminen, palkkaus ja fyysinen työympäristö. Näitä ei varsinaisesti tutkimuksessa käsitelty, mutta ne nostettiin esille mahdollista jatkokehittämistä tai -tutkimusta varten liittyen työntekijäkokemuksen ja organisaation pitovoiman parantamiseen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin aikaiseksi organisaation ehdotettu työnantajabrändi ja työnantajan arvolupaus. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että kohdeorganisaation ehdotettu työantajabrändi rakentuu työntekijäkokemuksen kannalta vahvaksi koettujen aineettomien osa-alueiden eli työn merkityksellisyyden, työntekijöiden kehittymismahdollisuuksien ja sosiaalisen ympäristön ympärille. Näihin osa-alueisiin panostaminen kasvattaa työntekijöiden sitoutuneisuutta organisaatioon ja vahvistaa työn merkityksellisyyden tunnetta työntekijöissä. Tähän päästään luomalla työnantajan arvolupaus, joka vastaa työntekijöiden jo nyt organisaatiossa hyviksi kokemiin asioihin: Tarjoamme merkityksellistä työtä työyhteisössä, jossa on hyvät kehittymismahdollisuudet ja hyvä sosiaalinen ympäristö.
Tutkimuksen tulokset ja menetelmät ovat hyödynnettävissä paitsi kohdeorganisaatiossa, myös muissa työ-voimapulan kanssa painivissa organisaatioissa. Tutkimalla työntekijäkokemusta ja nostamalla sieltä vahvoina koettuja osa-alueita työnantajabrändin ja työnantajan arvolupauksen keskiöön, voi organisaatio saavuttaa kilpailuetua henkilöstön rekrytoinnin ja sitouttamisen suhteen houkuttelevamman ja aidomman työnantajabrändin muodossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena, jossa haastateltiin kohdeorganisaatiosta yhteensä kymmenen eri osastoilla työskentelevää työntekijää käyttäen puolistrukturoitua haastattelumenetelmää. Haastatteluaineistosta nostettiin aineiston analysoinnin ja teemoittelun perusteella työntekijäkokemuksen kannalta vahvoja osa-alueita työnantajabrändin keskiöön sanoittamalla työnantajabrändiin olennaisesti vaikuttava työnantajan arvolupaus. Näitä vahvoja osa-alueita olivat työn merkityksellisyys, sosiaalinen ympäristö ja kehittymismahdollisuudet. Vahvojen osa-alueiden ohella tutkimustuloksista nostettiin esille myös heikompina koetut johtaminen, palkkaus ja fyysinen työympäristö. Näitä ei varsinaisesti tutkimuksessa käsitelty, mutta ne nostettiin esille mahdollista jatkokehittämistä tai -tutkimusta varten liittyen työntekijäkokemuksen ja organisaation pitovoiman parantamiseen.
Tutkimuksen tuloksena saatiin aikaiseksi organisaation ehdotettu työnantajabrändi ja työnantajan arvolupaus. Johtopäätöksenä voitiin todeta, että kohdeorganisaation ehdotettu työantajabrändi rakentuu työntekijäkokemuksen kannalta vahvaksi koettujen aineettomien osa-alueiden eli työn merkityksellisyyden, työntekijöiden kehittymismahdollisuuksien ja sosiaalisen ympäristön ympärille. Näihin osa-alueisiin panostaminen kasvattaa työntekijöiden sitoutuneisuutta organisaatioon ja vahvistaa työn merkityksellisyyden tunnetta työntekijöissä. Tähän päästään luomalla työnantajan arvolupaus, joka vastaa työntekijöiden jo nyt organisaatiossa hyviksi kokemiin asioihin: Tarjoamme merkityksellistä työtä työyhteisössä, jossa on hyvät kehittymismahdollisuudet ja hyvä sosiaalinen ympäristö.
Tutkimuksen tulokset ja menetelmät ovat hyödynnettävissä paitsi kohdeorganisaatiossa, myös muissa työ-voimapulan kanssa painivissa organisaatioissa. Tutkimalla työntekijäkokemusta ja nostamalla sieltä vahvoina koettuja osa-alueita työnantajabrändin ja työnantajan arvolupauksen keskiöön, voi organisaatio saavuttaa kilpailuetua henkilöstön rekrytoinnin ja sitouttamisen suhteen houkuttelevamman ja aidomman työnantajabrändin muodossa.