Virtuaaliseksi tubettajaksi
Erjansola, Mira (2022)
Erjansola, Mira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114083
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022060114083
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tutkimusmuotoinen opinnäytetyö, jossa tutkitaan Vtuberiksi, virtuaaliseksi tubettajaksi ryhtymistä. Tutkimuskysymykset ovat miten aloittaa Vtuberina, minkälaisen panostuksen se vaatii ja kuinka se käytännössä tapahtuu. Tutkimus on rajattu VR eli virtuaali-todellisuusvälineillä tapahtuvaan toimintaan, eikä opinnäytetyössä käsitellä muita Vtubettamisen muotoja. Opinnäytetyön mukainen Vtuber on striimaaja, suoratoistaja, joka käyttää virtuaalista hahmoa, avataria, kameran sijaan.
Kirjallisuudesta selvisi, että striimaajan persoonallisuudella on vain vähäinen merkitys suosioon, mutta striimaajan vuorovaikutteisuudella on suuri merkitys. Lisäksi selvisi, että Suomessa striimaamisen rahoittaminen lahjoituksilla on laitonta, sillä se lasketaan vastikkeettomaksi.
Opinnäytetyön tutkimuksessa selvitetään, kuinka Vtuberina aloittaminen käytännössä onnistuu käyttämällä sitä varten luotuja ohjelmistoja ja VR-välineitä. VRoid Studiolla luotiin avatar, VirtualMotionCapturella yhdistettiin luotu avatar VR-välineisiin, jonka jälkeen OBS Studiolla yhdistettiin VirtualMotionCapturen luoma kuva avatarista pelikuvaan ja Twitch-integraation avulla kuva tuotiin muiden nähtäväksi.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa valituista ohjelmista ovat helppokäyttöisiä, Virtual-MotionCapture poislukien. VirtualMotionCapturen takia voidaan sanoa, että VR-välineillä suoritettu Vtubettaminen vaatii vähintään keskinkertaisia IT-taitoja.
Kirjallisuudesta selvisi, että striimaajan persoonallisuudella on vain vähäinen merkitys suosioon, mutta striimaajan vuorovaikutteisuudella on suuri merkitys. Lisäksi selvisi, että Suomessa striimaamisen rahoittaminen lahjoituksilla on laitonta, sillä se lasketaan vastikkeettomaksi.
Opinnäytetyön tutkimuksessa selvitetään, kuinka Vtuberina aloittaminen käytännössä onnistuu käyttämällä sitä varten luotuja ohjelmistoja ja VR-välineitä. VRoid Studiolla luotiin avatar, VirtualMotionCapturella yhdistettiin luotu avatar VR-välineisiin, jonka jälkeen OBS Studiolla yhdistettiin VirtualMotionCapturen luoma kuva avatarista pelikuvaan ja Twitch-integraation avulla kuva tuotiin muiden nähtäväksi.
Tutkimuksessa selvisi, että suurin osa valituista ohjelmista ovat helppokäyttöisiä, Virtual-MotionCapture poislukien. VirtualMotionCapturen takia voidaan sanoa, että VR-välineillä suoritettu Vtubettaminen vaatii vähintään keskinkertaisia IT-taitoja.