OmaTupa - palveluiden kehittäminen Laukaan Talopalvelu Oy:ssä
Vesterinen, Raija (2022)
Vesterinen, Raija
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022053113700
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan kehittämistyö ja sen tarkoituksena oli kehittää kotona asuville ikäihmisille suunnattua OmaTupa – palvelukokonaisuutta Laukaan Talopalvelu Oy:ssä. Kehittämistyön tavoitteena oli lisätä OmaTupa – palveluiden tunnettavuutta ja kysyntää sekä saada OmaTupa – palveluihin kuuluva Oma Asukas – palvelu Laukaan kunnan hyväksymäksi sosiaalihuoltolain mukaiseksi kotipalveluiden tukipalveluksi.
Tässä kehittämistyössä pyrittiin tekemään OmaTupa – palveluita tunnetuksi järjestämällä yhdeksän infotilaisuutta laukaalaisille ikäihmisten parissa toimiville tahoille sekä lisäämällä palveluita koskevaa mainontaa. Kehittämistyön toinen pääpaino oli ikäihmisten hyvinvointia ja osallisuutta tukevan Oma Asukas – palvelun hakeminen viralliseksi kotipalveluiden tukipalveluksi sekä sen sisällön ja asiakastyössä käytettävän materiaalin laatiminen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään ikäihmisten määrän kehitystä Suomessa sekä ikäihmisten tukipalveluiden tarvetta. Toinen osa keskittyy ikäihmisten hyvinvoinnin ja osallisuuden tukemiseen, sekä siihen liittyvien käsitteiden avaamiseen. Kolmannessa osassa avataan sosiaalihuoltolain mukaisiin kotihoidon tukipalveluihin liittyviä asioita.
Kehittämistyön tutkimusmenetelminä käytettiin työpajatyöskentelyä, palveluita koskevaa SWOT-analyysiä, kyselyä sekä esikuva-arviointia (benchmarking). SWOT-analyysi tehtiin henkilökunnalle toteutetun kyselyn pohjalta. Yhdistyksille ja järjestöille tehdyn kyselyn tavoitteena oli kartoittaa ihmisten tietämystä ja kiinnostusta OmaTupa – palveluita kohtaan.
SWOT-analyysin tuloksissa tuli esille henkilökunnan mielipiteitä OmaTupa – palveluiden vahvuuksista, heikkouksista, mahdollisuuksista ja uhista. Yhdistyksille ja järjestöille tehdyn kyselyn tuloksissa selvisi, että yli puolet vastaajista ei ollut ennen infoesitystä tiennyt mitään OmaTupa – palveluista. Kukaan vastaajista ei ollut vielä käyttänyt palveluita. Palveluiden käyttämisestä kiinnostuneita vastaajia oli vajaa puolet. Suosituin palveluista oli Oma Piha – palvelu.
Tämän kehittämistyön myötä saatiin lisättyä OmaTupa – palveluiden tunnettavuutta infotilaisuuksien myötä. Lisäksi Oma Asukas – palvelut hyväksyttiin viralliseksi kotipalveluiden tukipalveluksi. Asiakasmäärien mahdollista kasvua ei ehtinyt tämän prosessin aikana mittaamaan. Asiakasmäärän kasvua voisikin selvittää mahdollisella jatkotutkimuksella kuten myös palveluiden käyttöä ikääntyneiden asiakkaiden näkökulmasta.
Tässä kehittämistyössä pyrittiin tekemään OmaTupa – palveluita tunnetuksi järjestämällä yhdeksän infotilaisuutta laukaalaisille ikäihmisten parissa toimiville tahoille sekä lisäämällä palveluita koskevaa mainontaa. Kehittämistyön toinen pääpaino oli ikäihmisten hyvinvointia ja osallisuutta tukevan Oma Asukas – palvelun hakeminen viralliseksi kotipalveluiden tukipalveluksi sekä sen sisällön ja asiakastyössä käytettävän materiaalin laatiminen.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa käsitellään ikäihmisten määrän kehitystä Suomessa sekä ikäihmisten tukipalveluiden tarvetta. Toinen osa keskittyy ikäihmisten hyvinvoinnin ja osallisuuden tukemiseen, sekä siihen liittyvien käsitteiden avaamiseen. Kolmannessa osassa avataan sosiaalihuoltolain mukaisiin kotihoidon tukipalveluihin liittyviä asioita.
Kehittämistyön tutkimusmenetelminä käytettiin työpajatyöskentelyä, palveluita koskevaa SWOT-analyysiä, kyselyä sekä esikuva-arviointia (benchmarking). SWOT-analyysi tehtiin henkilökunnalle toteutetun kyselyn pohjalta. Yhdistyksille ja järjestöille tehdyn kyselyn tavoitteena oli kartoittaa ihmisten tietämystä ja kiinnostusta OmaTupa – palveluita kohtaan.
SWOT-analyysin tuloksissa tuli esille henkilökunnan mielipiteitä OmaTupa – palveluiden vahvuuksista, heikkouksista, mahdollisuuksista ja uhista. Yhdistyksille ja järjestöille tehdyn kyselyn tuloksissa selvisi, että yli puolet vastaajista ei ollut ennen infoesitystä tiennyt mitään OmaTupa – palveluista. Kukaan vastaajista ei ollut vielä käyttänyt palveluita. Palveluiden käyttämisestä kiinnostuneita vastaajia oli vajaa puolet. Suosituin palveluista oli Oma Piha – palvelu.
Tämän kehittämistyön myötä saatiin lisättyä OmaTupa – palveluiden tunnettavuutta infotilaisuuksien myötä. Lisäksi Oma Asukas – palvelut hyväksyttiin viralliseksi kotipalveluiden tukipalveluksi. Asiakasmäärien mahdollista kasvua ei ehtinyt tämän prosessin aikana mittaamaan. Asiakasmäärän kasvua voisikin selvittää mahdollisella jatkotutkimuksella kuten myös palveluiden käyttöä ikääntyneiden asiakkaiden näkökulmasta.